flag Судова влада України
| Українська | English |

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Рішення Верховного Суду від 30.03.2018 № Пз/9901/22/18 (№ 812/292/18) - щодо нарахування пені та штрафів платникам податків, розташованих у зоні АТО

 

ВЕРХОВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

Київ

 

30 березня 2018 року

справа №812/292/18

адміністративне провадження №Пз/9901/22/18

 

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Ханової Р.Ф. (суддя-доповідач),

суддів: Бившевої Л.І., Гончарової   І.А., Олендера І.Я.,  Шипуліної Т.М.,

розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження позов Обласної комунальної установи «Луганський центр підтримки молодіжних ініціатив та соціальних досліджень» (ЄДРПОУ 26349958, вул. Федоренка, 33, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл., 93406) до Головного управління Державної фіскальної служби України у Луганській області (ЄДРПОУ 39591445, вул. Енергетиків, 72, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл., 93400) про скасування рішення,

УСТАНОВИВ :

І. ПРОЦЕДУРА

У лютому 2018 року Обласна комунальна установа «Луганський центр підтримки молодіжних ініціатив та соціальних досліджень» (далі - позивач у справі) звернулася до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області (далі - податковий орган, відповідач у справі), в якому просить скасувати рішення від 13 грудня 2017 року № 0040151304 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску в загальній сумі 45 082,77 грн, у тому числі штраф у розмірі 10% до 01 січня 2015 року за період з 21 серпня 2014 року по 13 лютого 2015 року в розмірі 5078 грн 24 коп., штраф у розмірі 20% за період з 21 січня 2015 року по 25 грудня 2015 року в розмірі 29 222 грн 58 коп., пеня в розмірі 10 781 грн 95 коп. у розмірі 0,1% суми недоїмки, а також стягнути з відповідача на користь позивача суму сплаченого судового збору.

5 березня 2018 року Верховний Суд ухвалою відкрив провадження в цій адміністративній справі як зразковій на підставі подання судді Луганського окружного адміністративного суду Секірської А.Г., а також матеріалів інших типових справ з аналогічними позовними вимогами, підставами та з посиланням на ті ж самі норми права, що регулюють спірні правовідносини.

Справа № 812/1022/17 за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства «Лисичанська нафтова інвестиційна компанія» (Код ЄДРПОУ 32292929) до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення від 13 травня 2017 року № 0002484708 про застосування штрафних санкцій за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням позивача у цій справі є: 93113, Луганська обл., м. Лисичанськ, вул. Свердлова, буд. 371, офіс 1А, як платник єдиного внеску Товариство перебуває на обліку в Державній податковій інспекції у м. Лисичанську Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області з 12 березня 2003 року.

Справа № 812/133/18 за адміністративним позовом Комунальної установи «Кремінський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» (код ЄДРПОУ 38086042) до Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення від 31 жовтня 2017 року № 0026051303 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням позивача у цій справі є: 92905, Луганська обл., м. Кремінна, вул. Побєди, 1а, як платник єдиного внеску Установа перебуває на обліку в Рубіжанській об`єднаній державній податковій інспекції (Кремінське відділення) з 16 листопада 2012 року.

Справа № 812/136/18 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтерпроект-Ойл» (код ЄДРПОУ 37945064) до Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення від 17 листопада 2017 року № 0030081304 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням позивача у цій справі є: вул. 8-го Березня, 15, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл., 93404, як платник єдиного внеску Товариство перебуває на обліку в Державній податковій інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління Міндоходів у Луганській області з 8 лютого 2012 року.

Справа № 812/137/18 за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства «Хімпроект» (код ЄДРПОУ 23487660) до Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення від 16 листопада 2017 року № 0029931304 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням позивача у цій справі є:  93400, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, просп. Космонавтів, буд. 15а, як платник єдиного внеску Товариство перебуває на обліку в Державній податковій інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області з 30 червня 1996 року.

Справа № 812/145/18 за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації (код ЄДРПОУ 05451150) до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України про скасування рішення від 13 листопада 2017 року № 0007334709 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням позивача у цій справі є: 93400, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 87, як платник єдиного внеску Товариство перебуває на обліку в Запорізькому відділенні Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України (місцезнаходження ВП: 69035, Запорізька обл., м. Запоріжжя, Вознесенський р-н, просп. Соборний, буд.190а) з 15 грудня 1995 року.

Справа № 812/228/18 за адміністративним позовом Управління соціального захисту населення Кремінської районної державної адміністрації Луганської області (код ЄДРПОУ 03196937) до Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення від 30 жовтня 2017 року № 0025551303 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, зобов`язання віповідача звільнити Управління від виконання своїх обов`язків щодо сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування відповідно до чинного законодавства.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням позивача у цій справі є: 92900, Луганська обл., Кремінський р-н, м. Кремінна, вул. Побєди, буд. 1а, як платник єдиного внеску Управління перебуває на обліку в Рубіжанській об`єднаній державній податковій інспекції (Кремінське відділення) з 15 лютого 1991 року.

Справа № 812/234/18 за адміністративним позовом Комунального підприємства «Лисичанськміськсвітло» (код ЄДРПОУ 03339816) до Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області про скасування рішення від 18 жовтня 2017 року № 0023791301 про застосування штрафу за несплату (неперерахування) або несвоєчасну плату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням позивача у цій справі є: 93110, Луганська обл., м. Лисичанськ, вул. Круглова, 2а, як платник єдиного внеску Управління перебуває на обліку в Державній податковій інспекції у м. Лисичанську Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області з 15 вересня 2000 року.

Справа № 812/344/18 за адміністративним позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (код ЄДРПОУ 41313100) до Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області про скасування рішення від 24 листопада 2017 року № 25926690/1221/1 про застосування штрафу за несплату (неперерахування) або несвоєчасну плату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходженням позивача у цій справі є: 93411, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, просп. Гвардійський, буд. 30, як платник єдиного внеску Управління перебуває на обліку в Державній податковій інспекції у м.Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області з 4 травня 2017 року.

Справа № 812/392/18 за адміністративним позовом Кредитної спілки «Імперіал ЛТД» (код ЄДРПОУ 35520810) до Старобільської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення від 8 грудня 2017 року№ 0038331308 про застосування штрафу та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням позивача у цій справі є: 92703, Луганська обл., м. Старобільськ, вул. Трудова, 18, як платник єдиного внеску Спілка перебуває на обліку в Старобільській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області з 29 квітня 2008 року.

Ознаками цих типових справ є предмет позову, а саме рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції на підставі частини десятої та пункту 2 частини одинадцятої статті 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 8 липня 2010 року №2464-VI (далі - Закон № 2464-VI), а також перебування позивачів як платників єдиного внеску на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, що обумовлює звільнення від застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску відповідно до пункту 9-4 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464-VI на період проведення антитерористичної операції.

16 березня 2018 року на адресу Верховного Суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву, в якому він просить у задоволенні адміністративного позову відмовити  в повному обсязі.

26 березня 2018 року на адресу Верховного Суду надійшла відповідь позивача на відзив відповідача, в якій він просить скасувати спірне рішення з підстав, наведених у позовній заяві.

ІІ.  АРГУМЕНТИ   СТОРІН

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що Головним управлінням Державної фіскальної служби у Луганській області щодо нього 13 грудня 2017 року прийнято рішення № 0040151304 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску в загальній сумі  45 082,77 гривні, у тому числі штраф у розмірі 5078,24 гривні (10% до 01 січня 2015 року за період з 21 серпня 2014 року до 13 лютого 2015 року), штраф у розмірі 29 222,58 гривні (20% з 01 січня 2015 року за період з 21 січня 2015 року до 25 грудня 2015 року) та нараховано пеню у розмірі 10781,95 гривні.

Позивач спірне рішення оскаржив до Державної фіскальної служби України. За результатами розгляду скаргу залишено без задоволення.

На думку позивача, це рішення є неправомірним, не відповідає вимогам чинного законодавства та підлягає скасуванню з підстав, викладених у позові. Зокрема, на час прийняття Головним управлінням Державної фіскальної служби у Луганській області спірного рішення населені пункти м. Луганськ та м. Сєвєродонецьк є територіями, де проводилась та проводиться антитерористична операція. Поряд з цим відповідач залишив поза увагою той факт, що саме перебування платників єдиного внеску на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводилася антитерористична операція, є підставою для зупинення застосування до таких платників заходів впливу та стягнення і відповідальності за порушення Закону.

З огляду на дію пункту 9-4   розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 8 липня 2010 року №2464-VI позивача звільнено від виконання зобов'язань платника єдиного внеску, встановлених частиною другою   статті 6 цього Закону, у тому числі передбачених пунктом 1 частини другої цієї статті. Станом на час прийняття рішення посадовими особами податкового органу приписи Закону № 2464-VI щодо звільнення певної категорії платників єдиного соціального внеску від виконання обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону, є чинними. З урахуванням цього позивач вважає оскаржуване рішення протиправним, таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства і підлягає скасуванню.

У  відзиві на позов податковий орган зазначає про безпідставність непритягнення платника до відповідальності у зв'язку з тим, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24 грудня 2015 року № 911-VIII внесено зміни до Закону України від 2 вересня 2014 року № 1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» (далі - Закон № 1669-VII) та виключено підпункт 8 пункту 4 статті 11 Закону № 1669-VII та скасовано пункт 9-3 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464-VI, зокрема, щодо звільнення від виконання обов'язків платників єдиного внеску, визначених частиною другою статті 6 Закону № 2464-VI, які перебувають на обліку в контролюючих органах, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, а також щодо списання недоїмки, що виникла у таких платників єдиного внеску.

Крім того, податковий орган вказує, що позивачем не подано в порядку Закону №2464-VI заяву про звільнення від виконання обов'язків, передбачених статтею 6 цього Закону, а також не підтверджено існування надзвичайних та невідворотних обставин, що об'єктивно унеможливлюють виконання його обов'язків як платника єдиного внеску.

У відповіді на відзив відповідача позивач вказує, що він є суб'єктом правовідносин, який підпадає під застосування розділу 8 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464-VI, у силу тієї обставини, що він перебуває на обліку в податковому органі, розміщеному на території населеного пункту, включеного до відповідного затвердженого Кабінетом Міністрів України переліку проведення антитерористичної операції. Зазначає, що посилання податкового органу на неподання позивачем заяви про звільнення від обов'язків, передбачених Законом № 2464-VI, а також непідтвердження ним настання форс-мажорних обставин, з якими пов'язане невиконання обов'язків платника, не узгоджуються з вимогами чинного законодавства. Звільнення від відповідальності передбачено імперативним приписом Закону щодо всіх платників єдиного внеску, які перебувають в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком. Подання будь-яких заяв про звільнення від відповідальності, сертифікатів тощо до закінчення антитерористичної операції Законом № 2464-VI не вимагається.

ІІІ. ВСТАНОВЛЕНІ  У  СПРАВІ  ОБСТАВИНИ

13 грудня 2017 року податковий орган прийняв рішення № 0040151304, яким до позивача застосовано штрафні санкції та нараховано пеню за несвоєчасну сплату єдиного внеску в загальній сумі 45 085,77 гривні, у тому числі: за період до 01 січня 2015 року штраф у розмірі 5078,24 гривні (10%), за період з 21 серпня 2014 року до 13 лютого 2015 року штраф у розмірі 29 222,58 гривні (20%), за період з 21 січня 2015 року до 25 грудня 2015 року пеня у розмірі 10 781,95 гривні.

24 січня 2018 року Державна фіскальна служба України скаргу позивача на рішення податкового органу від 13 грудня 2017 року № 0040151304 залишила без задоволення.

Позивач, Обласна комунальна установа «Луганський центр підтримки молодіжних ініціатив та соціальних досліджень», місцезнаходження юридичної особи: 93400, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул.Федоренка, буд. 33, з 21 травня 2003 року перебуває на обліку як платник єдиного внеску в Державній податковій інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області (код ЄДРПОУ 39890583, місцезнаходження: 93400, Луганська обл., м.Сєвєродонецьк, вул. Енергетиків, буд. 72).

Кабінет Міністрів України Розпорядженнями «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція» від 30 жовтня 2014 року № 1053-р, «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України» від 2 грудня 2015 року № 1275-р затвердив перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, до якого включене місто Сєвєродонецьк.

Станом на дату прийняття спірного рішення податкового органу (13 грудня 2017 року) антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, не припинена.

ІV. ДЖЕРЕЛА  ПРАВА

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».

Згідно з частиною другою статті 2 Закону № 2464-VI виключно цим Законом визначаються принципи збору та ведення обліку єдиного внеску, платники єдиного внеску, порядок нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, розмір єдиного внеску, орган, що здійснює збір та веде облік єдиного внеску, його повноваження та відповідальність, склад, порядок ведення та використання даних Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, порядок здійснення державного нагляду за збором та веденням обліку єдиного внеску.

Відповідно до положень пункту 1 частини другої статті 6 Закону № 2464-VI платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Порядок обчислення та строки сплати єдиного внеску передбачені статтею 9 Закону № 2464-VI. Частиною восьмою цієї статті передбачено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

Стаття 25 Закону № 2464-VІ регламентує заходи впливу та стягнення, і частиною першої цієї статті передбачено, що рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов'язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами.

Положення цієї статті поширюються лише на тих платників, які відповідно до цього Закону зобов'язані нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Відповідно до частини десятої статті 25 Закону № 2464-VІ на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

Частиною одинадцятою цієї статті передбачено, що орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску штрафні санкції, зокрема за несвоєчасну сплату єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум (у редакції Закону до 01 січня 2015 року - 10 відсотків).

Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» № 1669-VII від 02 вересня 2014 року (далі - Закон № 1669-VII), який набрав чинності з 15 жовтня 2014 року, визначає, серед іншого, тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції.  

Підпунктом 8 пункту 4 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1669-VII внесено зміни до Закону № 2464-VІ, а саме підпункт «б»  розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» доповнено пунктом 9-3 (пункт 9-4 в редакції Закону з 13 березня 2015 року) такого змісту:

« 9-4.  Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу».

Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України».

На виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція (дію розпорядження зупинено згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 1079-р), яке втратило чинність

згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України».

  1. ОЦІНКА  СУДУ

Надаючи правову оцінку обставинам цієї справи, суд виходить з того, що саме перебування платників єдиного внеску на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводилася антитерористична операція, є підставою для зупинення застосування до таких платників заходів впливу та стягнення і відповідальності за порушення Закону № 2464-VІ.

Місто Сєвєродонецьк Луганської області, на території якого розташовані Державна податкова інспекція у м. Сєвєродонецьку Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області, в якій на обліку як платник єдиного внеску перебуває позивач, та Головне управління Державної фіскальної служби України у Луганській області, яке прийняло спірне рішення, входять до Переліків населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р (втратило чинність) і розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 року № 1275-р (чинне).

З огляду на дію абзацу третього пункту 9-4 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464-VІ відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Отже, позивач звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату єдиного внеску з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції за умови перебування його на обліку органу доходів і зборів, розташованому на території населенного пункту, де проводилася така операція.

Як вбачається з матеріалів справи, спірне рішення податкового органу прийняте 13 грудня 2017 року відповідно до частини десятої, яка передбачає нарахування пені за кожний день прострочення платежу, та пункту 2 частини одинадцятої статті 25 Закону № 2464-VІ, яка передбачає накладення штрафу, зокрема за несвоєчасну сплату єдиного внеску.

У межах спірних відносин накладення штрафу та нарахування пені відбулося за період з 21 серпня 2014 року до 25 грудня 2015 року, тобто за період проведення антитерористичної операції, за наявності умови перебування позивача як платника єдиного внеску на обліку в органі доходів і зборів, розташованому в місті проведення цієї операції, без врахування положень Закону, який прямо забороняє притягнення до відповідальності за невиконання обов'язків платника єдиного внеску, що прямо передбачено пунктом 9-4 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2464-VІ.

Таким чином, застосування до позивача штрафних санкцій та пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску за період з 21 серпня 2014 року до 25 грудня 2015 року є протиправним.

Водночас Верховний Суд зазначає, що Закон № 2464-VІ не скасовує обов'язків платника єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а надає можливість на період антитерористичної операції не виконувати їх у встановлені строки (своєчасно) та в повному обсязі.

Суд виходить з того, що пункт 9-4 розділу VIII Закону № 2464-VІ є чинним на цей час, зміни безпосередньо до Закону № 2464-VІ щодо виключення або викладення в новій редакції тощо пункту 9-4 розділу VIII цього Закону не внесені, чим спростовуються доводи податкового органу щодо втрати чинності положень цього пункту.

Безпідставними є також посилання податкового органу на неподання позивачем у порядку Закону № 2464-VІ заяви про звільнення від обов'язків, передбачених цим Законом, з огляду на те, що антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014, триває, спірне рішення прийняте в період проведення цієї операції. Крім того, відповідальність урегульована окремою нормою цього пункту. Вимоги щодо заяви платника єдиного внеску як підстави для звільнення від виконання своїх обов`язків, визначених частиною другою статті 6 цього Закону, на період з 14 квітня 2014 року до закінчення атитерористичної операції, не можна виривати з контексту норми, яка вимагає системного аналізу положень у сукупності статей 6, 25 та пункту 9-4 розділу VIII Закону № 2464-VІ. Необхідність подання заяви обумовлена низкою підстав, зокрема визнання безнадійною недоїмки, яка підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу. Можливість подання такої заяви має місце виключно після закінчення антитерористичної операції. Натомість, звільнення від відповідальності передбачено безпосередньо у Законі, в силу його прямої дії та не потребує додаткового звернення, оскільки норма встановлює «незастосування відповідальності, штрафних та фінансових санкцій» та вона адресована насамперед до осіб, які наділені повноваженнями щодо застосування відповідальності, штрафних та фінансових санкцій.

Доводи податкового органу щодо ненадання позивачем контролюючтому органу сертифіката Торгово-промислової палати України про наявність форс-мажорних обставин, які призвели до несвоєчасної сплати єдиного внеску в період 2014-2015 років, є неприйнятними з огляду на відсутність такої умови для звільнення від відповідальності у нормі прямої дії пункту 9-4 розділу VIII Закону  № 2464-VІ, який є спеціальним у розумінні статті 2 цього Закону. Потреба в цьому сертифікаті виникне при визнанні безнадійної недоїмки та її списанні.

  1. ОБСТАВИНИ, ЯКІ МОЖУТЬ ВПЛИВАТИ НА ІНШЕ ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ МАТЕРІАЛЬНОГО ПРАВА, НІЖ У ЗРАЗКОВІЙ СПРАВІ

Перебування платника єдиного внеску, місцезнаходження якого зареєстроване на території населених пунктів, визначених переліком, де проводилася антитерористична операція, на обліку в органі доходів і зборів, яке розташоване за межами території проведення антитерористичної операції, виключає звільнення такого платника від відповідальності, штрафних та фінансових санкцій, передбачених Законом № 2464-VІ.

Дочірні підприємства юридичної особи, структурні підрозділи юридичної особи, які є самостійними платниками єдиного внеску, підпадають під дію Закону № 2464-VІ в частині звільнення від відповідальності, штрафних та фінансових санкцій за умови перебування саме їх на обліку в органах доходів і зборів, які розташовані на території населених пунктів, де проводилася антитерористична операція.

Суд вважає, що відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені абзацом третім пункту 9-4 розділу VIII Закону № 2464-VІ за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, не застосовуються виключно в цей період. Положення цієї норми не застосовуються до платників єдиного внеску за невиконання обов'язків, які виникли до 14 квітня 2014 року та/або після закінчення антитерористичної операції.

Обставини типових справ вказують на те, що відповідальність застосовується відповідно до Закону, перелік населених пунктів, на території яких проводилася антитерористична операція, в яких розташовані органи доходів і зборів, де платники єдиного внеску перебувають на обліку, прийнятий на виконання Закону № 1669-VII відповідно до Указу Президента України від 13 квітня 2014 року № 405/2014, за своїм правовим навантаженням визначає виключно території, на яких здійснюється ця операція. Неприйняття (несвочасне прийняття) або зупинення дії цього переліку не є підставою для відмови платнику єдиного внеску у звільненні від відповідальності, застосуванні штрафних та фінансових санкцій, за умови подальшого включення до нього населенних пунктів, на території яких проводиться антитерористична операція.

На підставі встановленого факту протиправності застосування податковим органом штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Керуючись статтями 2, 4, 7- 14, 19, 143, 241- 246, 262, 290 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ :

Позовні вимоги Обласної комунальної установи «Луганський центр підтримки молодіжних ініціатив та соціальних досліджень» задовольнити.

Скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби України у Луганській області від 13 грудня 2017 року № 0040151304 про застосування штрафних санкцій та застосування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в загальній сумі                45 082,77 гривні.

Стягнути на користь Обласної комунальної установи «Луганський центр підтримки молодіжних ініціатив та соціальних досліджень» (вул. Федоренка, 33, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл., 93406,  ЄДРПОУ 26349958, р/р 35417097029460 в ГУ ДКСУ в Луганській області, МФО 804013) суму сплаченого судового збору в розмірі 1762,00 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривні за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби України у Луганській області (вул. Енергетиків, 72, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл., 93400, ЄДРПОУ 39591445).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення Верховного Суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Великої Палати Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня його ухвалення.

 

Головуючий суддя                                                            Р.Ф.Ханова

 

Судді                                                                               Л.І.Бившева

                                                                                       І.А.Гончарова

                                                                                       І.Я.Олендер

                                                                                       Т.М.Шипуліна