flag Судова влада України
| Українська | English |

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Постанова ОП КГС ВС від 21 лютого 2020 року у справі № 922/599/19

https://reyestr.court.gov.ua/Review/88612628

 

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2020 року

м. Київ

Справа № 922/599/19

Верховний Суд у складі колегії суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду: Ткаченко Н.Г. - головуючий, Баранця О.М., Булгакової І.В., Дроботової Т.Б., Катеринчук Л.Й., Львова Б.Ю., Пількова К.М., Селіваненка В.П., Ткача І.В.

за участю секретаря судового засідання  Громак В.О.

за участю представників : КП "Обласний інформаційно-технічний центр" - Закаблукова А.С., АТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" - Петрука Я.Ю., ПАТ "Харківгаз" - Дороніної О.М., АТ "Укртрансгаз" - адвоката Болдіна С.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз", Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр"  

на постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019

та рішення Господарського суду Харківської області від 12.06.2019

за позовом Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр"

до Публічного акціонерного товариства "Харківгаз", Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Акціонерне товариство "Укртрансгаз"

про визнання права,-

ВСТАНОВИВ:

У березні 2019 КП "Обласний інформаційно-технічний центр" звернулося до Господарського суду Харківської області з позовом до ПАТ "Харківгаз", АТ "НАК "Нафтогаз України", з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 23.04.2019, про визнання права КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу у лютому 2019 року за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2 219,1 тис. куб. м, за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 1 089,1 тис. куб. м, за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 86,9 тис. куб. м; у березні 2019 року за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2 240,1 тис. куб. м, за договором № 1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 1 154,2 тис. куб. м, за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 93,2 тис. куб. м; у квітні 2019 року за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 201,0 тис. куб. м, за договором № 1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 94,8 тис. куб. м, за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 5,9 тис. куб. м.

Позов обґрунтовано тим, що обсяги природного газу на період з 01.10.2018 по 30.04.2019, зокрема, на лютий, березень, квітень 2019 року за договорами № 1643/18-ТЕ-32, №1644/18-БО-32, № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 є узгодженими та підтвердженими, а відтак ненадання номінацій (не підтвердження обсягів природного газу) та виключення позивача з Реєстру споживачів на лютий, березень, квітень 2019 року, з боку Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" є неправомірним та безпідставним та не звільняє останнього від обов`язків постачати природний газ позивачу, тобто КП  "Обласний інформаційно-технічний центр" має безумовне право на споживання природного газу у вказані періоди.

Рішенням Господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі № 922/599/19 (суддя Присяжнюк О.О.)  позов задоволено частково. Визнано право КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу у лютому 2019 року: за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2 219,1 тис. куб. м; за договором № 1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 1 089,1 тис. куб. м;   за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 86,9 тис. куб. м. Визнано право КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу у березні 2019 року: за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2 240,1 тис. куб. м; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 1 154,2 тис. куб. м; за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 93,2 тис. куб. м. Визнано право КП  "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу у квітні 2019 року: за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 201,0 тис .куб. м; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 94,8 тис. куб. м; за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 5,9 тис. куб. м. В частині позовних вимог щодо Публічного акціонерного товариства "Харківгаз" відмовлено.

Постановою Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019 у справі № 922/599/19 (судді : Крестьянінов О.О., Білоусова Я.О., Фоміна В.О.)  рішення Господарського суду Харківської області від 12.06.2019 в частині визнання права КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу у лютому 2019 року: за договором №1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2 219,1 тис. куб. м; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 1 089,1 тис. куб. м; за договором №1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 86,9 тис. куб. м - скасовано, прийнято в цій частині нове рішення, яким у задоволенні вказаних вимог відмовлено.

В іншій частині рішення Господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі №922/599/19 залишено без змін.

Не погоджуючись із рішенням Господарського суду Харківської області від 12.06.2019 та постановою Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019 у даній справі АТ "НАК "Нафтогаз України", КП "Обласний інформаційно-технічний центр", АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз", звернулись із касаційними скаргами.

У касаційній скарзі АТ "НАК "Нафтогаз України" просить скасувати рішення Господарського суду Харківської області від 12.06.2019 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019 у даній справі в частині задоволених позовних вимог та прийняти в цій частині нове рішення, яким у задоволенні вказаних вимог відмовити.

Касаційна скарга АТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" мотивована тим, що:

  1. заявлені позивачем вимоги є вимогами про встановлення юридичного факту, тому не підлягають задоволенню у господарському процесі, з огляду на що суди попередніх інстанцій неправильно застосували положення статей 15, 16 Цивільного кодексу України, статті 20 Господарського кодексу України;
  2. у спірні періоди КП  "Обласний інформаційно-технічний центр" мало перед АТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" заборгованість за спожитий у минулі періоди природний газ та не виконало вимоги пункту 11 постанови Кабінету Міністрів України № 867 від 19.10.2018;
  3. позивач - КП "Обласний інформаційно-технічний центр" не включено в реєстр споживачів Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на березень, квітень 2019;
  4. в силу вимог пункту 11 постанови Кабінету Міністрів України № 867 від 19.10.2018 Комунальне підприємство "Обласний інформаційно-технічний центр" не мало права станом на 23.02.2019 та 23.03.2019 придбавати природний газ для всіх категорій використання природного газу в Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", а Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" не мало правових підстав постачати природний газ КП  "Обласний інформаційно-технічний центр";
  5. висновок суду апеляційної інстанції про безумовний обов`язок Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" постачати природний газ не відповідає нормам законодавства та фактично скасовує їх.

У касаційних скаргах КП  "Обласний інформаційно-технічний центр",  АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" просять скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019 у даній справі в частині скасування рішення Господарського суду Харківської області від 12.06.2019 та залишити без змін рішення суду першої інстанції.

Касаційні скарги АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" та КП  "Обласний інформаційно-технічний центр"  мотивовані тим, що КП "Обласний інформаційно-технічний центр" своєчасно звернулось до суду за захистом своїх прав і інтересів, а саме, про визнання права на споживання природного газу за період лютий 2019 року, оскільки, враховуючи умови договорів постачання природного газу, саме у зв`язку з неповерненням у березні 2019  постачальником підписаних актів приймання-передачі за лютий 2019, обумовило звернення з даним позовом.  Крім того, посилаються на те, що у разі невизнання судом права на споживання природного газу у лютому 2019,  позивача очікують негативні наслідки, передбачені пунктом 4 глави 5 розділу 6 Кодексу ГРМ.

Протоколом передачі  судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) раніше визначеному складу суду, що підтверджується витягом із протоколу, від 12.11.2019 касаційну скаргу АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" у справі № 922/599/19 передано на розгляд колегії суддів у складі: Губенко Н.М.,- головуючого (доповідача), Студенець В.І., Кролевець О.А. та ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.11.2019 у справі № 922/599/19 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" на постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019 у справі № 922/599/19 та призначено справу до розгляду на 17.12.2019 на 15:00 год.

Протоколом передачі  судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) раніше визначеному складу суду, що підтверджується витягом із протоколу, від 12.11.2019 касаційну скаргу АТ "НАК "Нафтогаз України" у справі  № 922/599/19 передано колегії суддів у складі : Губенко Н.М.,- головуючого (доповідача), Студенець В.І., Кролевець О.А. та ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 03.12.2019 у справі № 922/599/19 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою АТ "НАК "Нафтогаз України" на рішення Господарського суду Харківської області від 12.06.2019 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019 та призначено справу до розгляду на 17.12.2019 на 15:00 год.

Протоколом передачі  судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) раніше визначеному складу суду, що підтверджується витягом із протоколу, від 15.11.2019 касаційну скаргу КП "Обласний інформаційно-технічний центр" у справі № 922/599/19 передано колегії суддів у складі:  Губенко Н.М.,- головуючого (доповідача),  Студенець В.І., Кролевець О.А. та ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 02.12.2019 у справі № 922/599/19 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019 та призначено справу до розгляду на 17.12.2019 на 15:00 год.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 17.12.2019 оголошено перерву у судовому засіданні з розгляду касаційних скарг АТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз", КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019 та рішення Господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі № 922/599/19 до 21 січня 2020.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.01.2020 касаційні  скарги АТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз", КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019 та рішення Господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі № 922/599/19 передано на розгляд об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду на підставі ч. 2 ст. 302 ГПК України у зв`язку з тим, що колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у складі суддів: Губенко Н. М. - головуючий, Кролевець О. А., Студенця В. І., вважає за необхідне відступити від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених в раніше ухвалених судових рішеннях Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 04.09.2018 у справі № 922/4187/17, від 12.11.2019 у справі № 909/953/18, від 04.12.2019 у справі  № 910/483/19.

Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи № 922/599/19 визначено суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду:  Ткаченко Н.Г. - головуючий, Ткач І.В., Селіваненко В.П., Пільков K.M., Катеринчук Л.Й., Дроботова Т.Б., Булгакова І.В., Баранець О.М., Львов Б.Ю., що підтверджується витягом із протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 23.01.2020.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від  29.01.2020 у справі № 922/599/19 прийнято до розгляду об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду касаційні скарги АТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз", КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019 та рішення Господарського суду Харківської області від 12.06.2019 та призначено на 21.02.2020 на 10:00 год.

Заслухавши доповідь судді Ткаченко Н.Г., пояснення представників сторін та третьої особи,  перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційних скарг, об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду  дійшла висновку, що касаційні  скарги  не підлягає задоволенню, з таких підстав.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами обох інстанцій, 01.10.2017 КП "Обласний інформаційно-технічний центр" приєдналось до умов Типового договору розподілу природного газу затвердженого Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498 (заява-приєднання №09420W9B2ST107).

Типовий договір розподілу природного газу є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

За п. 1.2 Типового договору передбачено, що умови цього договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України "Про ринок природного газу" і Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015  № 2494.

Відповідно до п.п. 2.1.- 2.2 Типового договору, за цим договором оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором. Обов`язковою умовою надання споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи оператора ГРМ.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 25.10.2018 між ПАТ "НАК "Нафтогаз" (постачальник) та КП "Обласний інформаційно-технічний центр" (споживач) було укладено договори постачання природного газу : №1643/18-ТЕ-32 - природний газ, що постачається за цим договором, використовується споживачем виключно для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню; №1644/18-БО-32 - природний газ, що постачається за цим договором, використовується споживачем виключно для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/організаціями; №1645/18-КП-32 - природний газ, що постачається за цим договором, використовується споживачем виключно для виробництва теплової енергії, яка споживається підприємствами, організаціями та іншими суб`єктами господарювання, які не є бюджетними установами/організаціями.

Згідно п. 2.1 додаткової угоди № 3 від 26.11.2018 до договору постачання природного газу від 25.10.2018 №1643/18-ТЕ-32, постачальник передає споживачу в період з 01.10.2018 по 30.04.2019 (включно) замовлений споживачем обсяг (об`єм) природного газу в кількості 10501,357 тис. куб. метрів, в тому числі, по місяцях : жовтень 2018 - 85,757; листопад 2018 - 1631,0; грудень 2018 - 1723,8; січень 2019 - 2400,6; лютий 2019 - 2219,1; березень 2019 - 2240,1; квітень 2019  - 201,0.

Пунктом 2.1 додаткової угоди №3 від 26.11.2018 до договору постачання природного газу від 25.10.2018 №1644/18-БО-32 визначено, що постачальник передає споживачу в період з 01.10.2018 по 30.04.2019 (включно) замовлений споживачем обсяг (об`єм) природного газу в кількості 5329,751 тис. куб. метрів, в тому числі, по місяцях: жовтень 2018 - 46,851; листопад 2018 - 823,0; грудень 2018 - 979,3; січень 2019 - 1142,5; лютий 2019 - 1089,1; березень 2019 - 1154,2; квітень 2019 - 94,8.

За  п. 2.1 додаткової угоди № 3 від 26.11.2018 до договору постачання природного газу від 25.10.2018 №1645/18-КП-32 постачальник передає споживачу в період з 01.10.2018 по 30.04.2019 (включно) замовлений споживачем обсяг (об`єм) природного газу в кількості 420,739 тис. куб. метрів, в тому числі, по місяцях: жовтень 2018 - 0,939; листопад 2018 - 70,0; грудень 2018 - 66,4; січень 2019 - 97,4; лютий 2019 - 86,9; березень 2019 - 93,2; квітень 2019 - 5,9.

Відповідно до п. п.  2.2. додаткових год №3 від 26.11.2018 до договорів постачання природного газу №1643/18-ТЕ-32, №1644/18-БО-32, №1645/18-КП-32 від 25.10.2018 , споживач підтверджує, що замовлені ним обсяги природного газу, які визначені в п.2.1 цих договорів повністю покривають потреби споживача у відповідних розрахункових періодах для потреб, визначених пунктом 1.2 цих договорів.

Підписанням цього договору споживач дає згоду постачальнику для включення його до Реєстру споживачів постачальника, розміщеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи (далі - оператор ГТС) відповідно до вимог Кодексу ГТС, за умови дотримання споживачем пункту 3.3 цього договору (п. п.  2.3 додаткових угод № 3 до договорів).

Згідно пункту 3.2. додаткових угод № 3 до договорів, постачання газу за цими договорами здійснюється постачальником виключно за умови: підтвердження споживачу номінації в порядку, передбаченому Кодексом ГТС, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2493, в редакції, яка діяла станом на 27.07.2018 (п. 3.2.1); включення споживача до Реєстру споживачів постачальника, розміщеного на інформаційній платформі оператора ГТС (п. 3.2.2).

Пунктів  3.3. додаткових угод № 3 до договорів, постачання (підтвердження споживачу номінації відповідно до п. 3.2.1 або включення споживача до Реєстру споживачів постачальника відповідно до п. 3.2.2) та використання (відбір) природного газу за цим договором здійснюється виключно за умови дотримання споживачем вимог п. 11 Положення та відсутності реєстрації споживача в реєстрі будь-якого іншого постачальника природного газу.

За п .п.  3.4, 3.4.1, 3.4.2 додаткових угод № 3 до договорів, якщо споживач порушив умови п. 11 Положення : номінація споживачу не підтверджується, відповідно, постачання природного газу не відбувається, акти приймання-передачі не оформлюються, передача природного газу за цим договором не здійснюється; постачальник припиняє постачання газу шляхом виключення споживача з Реєстру без погодження із споживачем.

Згідно п. 3.6 додаткових угод № 3 до договорів, фізичне припинення постачання природного газу за цим договором здійснює оператор ГРМ та оператор ГТС.

Вищезазначені договори постачання природного газу набирають чинності з дати підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення підпису постачальника печаткою, і діють в частині постачання природного газу до 30.04.2019 року (включно), а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення (п. 11.1. додаткових угод № 3 до договорів).

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами обох інстанцій, 28.01.2019 ПАТ "Харківгаз" повідомив КП "Обласний інформаційно-технічний центр" про припинення (обмеження) газопостачання (повідомлення №01 від 28.01.2019).  ПАТ "Харківгаз" у зв`язку з відсутністю у споживача підтверджених обсягів природного газу на лютий 2019, пропонувало у термін до 08-00 год. 01.02.2019 самостійно відключити від газових мереж газоспоживання (обмежити газоспоживання до рівня 0,000 тис. куб.м на добу) і підготувати до пломбування газоспоживне обладнання, розташоване у підрозділах КП "Обласний інформаційно - технічний центр". Також, оператор ГРМ зазначав, що у разі невиконання цієї вимоги транспортування газу підприємству буде припинено (обмежено) в примусовому порядку.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 01.02.2019 КП "Обласний інформаційно - технічний центр" не допустив представників ПАТ "Харківгаз" до об`єктів споживача для виконання робіт з припинення (обмеження) розподілу природного газу у зв`язку з відсутністю підтвердженого обсягу природного газу на лютий 2019, внаслідок чого , ПАТ "Харківгаз" було складений акт про порушення від 01.02.2019, в якому  зокрема зазначено, що споживачу необхідно отримати від постачальника підтвердження про подання  до оператора ГТС номінації на лютий 2019.

Надалі, 25.02.2019 ПАТ "Харківгаз" повідомив КП "Обласний інформаційно - технічний центр" про припинення (обмеження) газопостачання, враховуючи повідомлення № 02 від 25.02.2019.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, ПАТ "Харківгаз",  у зв`язку з відсутністю у споживача підтверджених обсягів  природного газу на березень 2019, запропонувало у термін до 08-00 год. 01.03.2019 самостійно відключити від газових мереж газоспоживання (обмежити газоспоживання до рівня 0,000 тис. куб.м на добу) і підготувати до пломбування газоспоживне обладнання розташоване у підрозділах КП "Обласний інформаційно - технічний центр", при цьому, оператор ГРМ зазначав, що у разі невиконання даної вимоги транспортування газу підприємству буде припинено (обмежено) в примусовому порядку.

Крім того, аналогічні повідомлення про припинення(обмеження) газопостачання (№ 1689 та № 3 від 25.02.2019) було направлено територіальними підрозділами ПАТ "Харківгаз" на відокремлені підрозділи КП "Обласний інформаційно-технічний центр".

Судами попередніх інстанцій також встановлено, що АТ "НАК "Нафтогаз України" направлено КП "Обласний інформаційно - технічний центр" повідомлення про припинення (обмеження) газопостачання №23-231-19 від 20.03.2019, в якому зазначалось про необхідність проведення розрахунків у відповідності до вимог Положення та укладених договорів, а у разі недосягнення відповідного рівня розрахунків постачальник вимагав самостійно припинити газопостачання з 01.04.2019 о 07:00 год.

Листом  № 61003-2Сл-9022-0319 від 28.03.2019  ПАТ "Харківгаз" повідомлено КП "Обласний інформаційно - технічний центр", що станом на 28.03.2019 для потреб КП "ОІТЦ" не виділені номінації (підтверджені обсяги природного газу) на березень та квітень 2019 ні від АК "Нафтогаз України", ні від будь-якого іншого постачальника природного газу.

Предметом даного судового розгляду є вимоги позивача-  КП "Обласний інформаційно - технічний центр"  до  відповідачів : ПАТ  "Харківгаз" та  АТ "НАК "Нафтогаз України" про визнання права КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу у лютому,  березні, квітні 2019 за договорами № 1643/18-ТЕ-32,  № 1644/18-БО-32, № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018, в обсягах зазначених в позовній заяві, з урахуванням заяви про збільшення заявлених вимог, у зв`язку з тим, що обсяги природного газу на період з 01.10.2018 - 30.04.2019 за вказаними правочинами є  узгодженими та підтвердженими, а відтак ненадання номінації  та виключення   КП "ОІТЦ" з Реєстру споживачів АТ "НАК "Нафтогаз України" на  вказаний період є неправомірним та безпідставним, що  не звільняє АТ "НАК "Нафтогаз України" від обов`язків постачати природний газ позивачу.

Суд першої інстанції задовольняючи частково позов виходив з наступного.

Враховуючи  встановлений спеціальним законодавством у сфері газопостачання механізм постачання природного газу, можливість відбору КП "Обласний інформаційно-технічний центр" із газотранспортної системи погоджених у відповідних договорах з АТ "НАК "Нафтогаз України" обсягів природного газу перебуває у безпосередній залежності від належного виконання АТ "НАК "Нафтогаз України" своїх зобов`язань з підтвердження обсягів природного газу шляхом своєчасного підтвердження номінацій, тобто підтвердження (видача) АТ "НАК "Нафтогаз України" номінацій та включення КП "Обласний інформаційно-технічний центр" до Реєстру споживачів постачальника є однією з гарантій безперебійного та безперешкодного постачання виробнику теплової енергії природного газу з метою виробництва теплової енергії в опалювальний сезон 2018/2019 р. р. Відповідно, не підтвердження номінацій або виключення КП "Обласний інформаційно-технічний центр" з Реєстру споживачів АТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" унеможливлює безперешкодне отримання позивачем необхідних обсягів природного газу, оскільки у тому числі може мати наслідком обмеження або взагалі припинення надання  АТ "Харківгаз" послуг з розподілу природного газу.

Разом з тим, судом першої інстанції встановлено, що позивач- КП "Обласний інформаційно-технічний центр", як теплогенеруюча, теплотранспортуюча та теплопостачальна організація, відповідно до статуту та ліцензій є суб`єктом господарювання в сфері теплопостачання з особливим статусом природної монополії на ринку постачання теплової енергії в межах мереж, що ним експлуатуються та є об`єктом життєзабезпечення і стратегічного значення в Харківській області, зокрема в м. Куп`янськ; смт. Ківшарівка, сел. Подоли, Глушківка, Лісна стінка, Кіндрашівка, Курилівка, Грушівка, Петрівка, Гусинка, Сеньково, Ягідне Куп`янського району; смт. Чкаловське, смт. Кочеток Чугуївського району; м. Барвінкове; Дергачівському районі.

В опалювальний період 2018/2019 р.р. КП "ОІТЦ", який технологічно виробляє теплову енергію з газу, не може не брати природний газ. Процес відбору газу в опалювальний період не припиняється, варіюється тільки обсяг споживання, в залежності від температури повітря на вулиці. Дії з боку ПАТ "Харківгаз" та НАК "Нафтогаз України" щодо припинення, обмеження газопостачання на котельні підприємства та їх пломбування, неминуче призводить до припинення подачі тепла та може призвести до руйнування внутрішньо будинкових мереж та мереж теплопостачання, може призвести до надзвичайних ситуацій техногенного характеру та завдати непоправної шкоди мешканцям територіальних громад, селищ, міст     Харківської області. Тому відключення котелень КП "ОІТЦ" від газу, припинення(обмеження) постачання газу в опалювальний період неможливо.    

Так, місцевий господарський суд встановив, що обсяги природного газу на період з 01.10.2018 - 30.04.2019, зокрема, на лютий, березень, квітень 2019 за договорами №1643/18-ТЕ-32, №1644/18-БО-32, №1645/18-КП-32 від 25.10.2018 - є узгодженими та підтвердженими, тому ненадання номінацій (не підтвердження обсягів природного газу) та виключення КП "Обласний інформаційно-технічний центр" з Реєстру споживачів постачальника на лютий, березень, квітень 2019 року з боку АТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" не звільняє його від обов`язків постачати природний газ позивачу, тобто позивач має безумовне право на споживання природного газу у лютому, березні, квітні 2019 у визначених обсягах.

З огляду на вище зазначене, господарський суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову  до відповідача - АТ "НАК "Нафтогаз України" щодо визнання права КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу у лютому,  березні, квітні 2019 за договорами № 1643/18-ТЕ-32, № 1644/18-БО-32, № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 у вказаних обсягах.

Крім того, суд першої інстанції дійшов висновку про відмову у позові до відповідача - ПАТ "Харківгаз", оскільки порушень прав позивача з боку відповідача - ПАТ "Харківгаз" судом не встановлено.

Східний апеляційний господарський суд переглядаючи а апеляційному порядку  та частково скасовуючи рішення Господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у даній справі, виходив з наступного.

Відповідно до частини першої ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

За змістом статей 3, 15, 16 ЦК України правовою підставою для звернення до господарського суду є захист порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів. За результатами розгляду такого спору має бути визначено, чи було порушене цивільне право особи, за захистом якого позивач звернувся до суду, яке саме право порушено, в чому полягає його порушення, оскільки в залежності від цього визначається належний спосіб захисту порушеного права, якщо воно мало місце.

Як вбачається із матеріалів справ і встановлено судом апеляційної інстанції, позивач - КП "Обласний інформаційно-технічний центр"  звернувся з вимогою про визнання його права на споживання природного газу за договорами з АТ НАК "Нафтогаз України" у визначених обсягах, зокрема, у лютому 2019, тобто у періоді, який на час звернення до суду з позовом (01.03.2019) минув. Отже позивачем заявлено вимогу, спрямовану на визнання існування права у минулому, а не визнання порушеного, оспорюваного або невизнаного права, яке існує, яке може бути поновлене і, як наслідок, може бути реалізоване у випадку його визнання.

А відтак,  висновку про те, чи існувало у позивача право на споживання газу на певних умовах у визначений період у минулому, суд може дійти, розглядаючи спір, зокрема за вимогою, спрямованою на ефективний захист прав або законних інтересів позивача, які можуть бути реалізовані. Натомість вимога про визнання права у минулому спрямована на встановлення підстав існування права або законного інтересу, за захистом якого особа може звернутись, однак сама по собі ефективним способом захисту не є.

Таким чином, апеляційний суд дійшов висновку про те що, оскільки КП "Обласний інформаційно-технічний центр"  заявлено вимогу визнати за ним право на використання помісячно у конкретному обсязі природного газу, який вже спожито і його не існує в природі, а договором постачання природного газу передбачено перехід права власності на природний газ до споживача після підписання актів приймання-передачі, така вимога є вимогою про встановлення юридичного факту, а тому не підлягає задоволенню у господарському процесі.

З огляду на вище встановлене, апеляційний господарський суд  дійшов висновку про відмову у задоволенні позову щодо  визнання права КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газ у період який минув, а саме  у лютому 2019 : за договором №1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2 219,1 тис. куб. метрів; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018, обсязі 1089,1 тис. куб. метрів; за договором №1645/18-КП-32 від 25.10.2018, в обсязі 86,9 тис. куб. метрів,  скасувавши  рішення суду першої інстанції про задоволення позовних вимог в цій частині.

Аналогічний  висновок викладений у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 14.06.2019 у справі № 910/6642/18 (при розгляді вимоги позивача про визнання його права на споживання природного газу за договорами з ПАТ "НАК "Нафтогаз України" у визначених обсягах у січні-березні 2018 - у періоді, який на час звернення до суду з позовом, минув), а також у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 12.11.2019 у справі 909/953/18, від 04.12.2019 у справі  № 910/483/19.

Відтак, з урахуванням наведеного вище  та встановленого судами попередніх інстанцій, об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду погоджується з висновками суду апеляційної інстанції щодо відсутності правових підстав для задоволення позовних вимог про визнання права КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу у визначених обсягах у  лютому 2019, а саме у період, який на час звернення до суду з позовом - минув.

Відповідно до п. 10 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу" захищені споживачі - побутові споживачі, приєднані до газорозподільної системи, підприємства, установи, організації, що здійснюють надання важливих суспільних послуг та приєднані до газотранспортної або газорозподільної системи, а також виробники теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.

Апеляційним судом також встановлено, що КП "Обласний інформаційно-технічний центр" - є захищеним споживачем природного газу у розумінні п. 10 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу", оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.

Позивач, як споживач природного газу за договором, має право отримувати природний газ у відповідному опалювальному періоді виключно від постачальника (Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"), на якого покладені спеціальні обов`язки.

Згідно положень ст. 11 Закону України "Про ринок природного газу" з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства. Такі обов`язки мають бути чітко визначеними, прозорими, недискримінаційними та заздалегідь не передбачати неможливість їх виконання. Обсяг та умови виконання спеціальних обов`язків, покладених Кабінетом Міністрів України на суб`єктів ринку природного газу, мають бути необхідними та пропорційними меті задоволення правомірного загальносуспільного інтересу та такими, що створюють найменші перешкоди для розвитку ринку природного газу. До загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу належать: національна безпека, а також безпека постачання природного газу; стабільність, належна якість та доступність енергоресурсів; захист навколишнього природного середовища, у тому числі енергоефективність, збільшення частки енергії з альтернативних джерел та зменшення викидів парникових газів; захист здоров`я, життя та власності населення. Рішення Кабінету Міністрів України про покладання спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу має визначати: загальносуспільний інтерес у процесі функціонування ринку природного газу, для забезпечення якого покладаються спеціальні обов`язки на суб`єктів ринку природного газу; обсяг спеціальних обов`язків; коло суб`єктів ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов`язки; обсяг прав суб`єктів ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов`язки, необхідних для виконання таких обов`язків; категорії споживачів, яких стосуються спеціальні обов`язки; територію та строк виконання спеціальних обов`язків; джерела фінансування та порядок визначення компенсації, що надається суб`єктам ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов`язки, з урахуванням положення частини сьомої цієї статті. Вибір суб`єкта або суб`єктів ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов`язки відповідно до частини першої цієї статті, здійснюється у прозорий і недискримінаційний спосіб на підставі критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України, та не має створювати перешкод для реалізації прав споживачів на вільний вибір постачальника.

Згідно   ст. 12 Закону України "Про ринок природного газу" постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором.

На виконання п.  17 ч. 3 ст. 4 Закону України "Про ринок природного газу" розроблені Правила постачання природного газу, які регулюють відносини, що виникають між постачальниками та споживачами природного газу, з урахуванням їх взаємовідносин з операторами газорозподільної системи/газотранспортної системи (далі - Оператори ГРМ/ГТС).

Пунктом 2 розділу 2 Правил постачання природного газу передбачено, що постачання природного газу споживачу здійснюється за договором постачання природного газу, який укладається відповідно до вимог цього розділу, за яким постачальник зобов`язаний поставити споживачу природний газ у необхідних для споживача об`ємах (обсягах), а споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені договором.

Постачальник забезпечує споживача необхідними підтвердженими обсягами природного газу відповідно до умов договору постачання природного газу (п. 9 розділу 2 Правил постачання природного газу).

Згідно п. 19 розділу 2 Правил постачання природного газу постачальник зобов`язаний, зокрема, забезпечувати постачання природного газу на умовах, визначених договором постачання природного газу.

Споживач має право, зокрема, на отримання природного газу в обсягах, визначених договором постачання природного газу, за умови дотримання його умов(п. 21 розділу 2 Правил постачання природного газу).

Згідно з приписами статті 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

Постановою Кабінету Міністрів України № 867 від 19.10.2018, яка чинна з 01.11.2018 та діє до 01.05.2020, затверджено Положення "Про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" (далі - Положення).

Положення визначає обсяг та умови виконання спеціальних обов`язків, що покладаються на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (далі - спеціальні обов`язки), зокрема для забезпечення стабільності, належної якості та доступності природного газу, підтримання належного рівня безпеки його постачання споживачам без загрози першочерговій цілі створення повноцінного ринку природного газу, заснованого на засадах вільної конкуренції з дотриманням принципів пропорційності, прозорості та недискримінації (п. 1 Положення).

Даним Положенням покладаються спеціальні обов`язки на ПАТ НАК "Нафтогаз України" постачати природний газ на умовах та у порядку, що визначені цим Положенням, виробникам теплової енергії, зокрема, виробникам теплової енергії, які здійснюють виробництво теплової енергії для всіх категорій споживачів (фізичні або юридичні особи, які використовують теплову енергію на підставі договору) (п.3 Положення).

Відповідно до п. 11 Положення виробник теплової енергії має право з 1 листопада 2018 по 1 травня 2020 придбавати природний газ для всіх категорій використання природного газу у НАК "Нафтогаз України" у разі виконання таких умов:

- укладення виробником теплової енергії договору постачання природного газу з НАК "Нафтогаз України" відповідно до законодавства;

-  виконання виробником, на якого станом на 30 вересня 2015  поширювалася дія статті 19-1 Закону України "Про теплопостачання" або якому надано в користування (оренду, концесію, управління тощо) цілісний майновий комплекс або індивідуально визначене майно з вироблення теплової енергії, що використовувалися виробником теплової енергії, на якого станом на 30 вересня 2015 поширювалася дія статті 19-1 Закону України "Про теплопостачання", обов`язку щодо відкриття рахунків із спеціальним режимом використання;

- виконання виробником теплової енергії, що також придбаває природний газ, у тому числі для виробництва електричної енергії, установлених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 травня 2015 № 670 "Про порядок розрахунків за спожитий природний газ виробниками електричної енергії, які використовують природний газ для її виробництва" (Офіційний вісник України, 2015, № 53, ст. 1722) вимог щодо проведення розрахунків з використанням механізму розподілу коштів, що надходять за відпущену електричну енергію на рахунки із спеціальним режимом використання.

Крім того, виробнику теплової енергії необхідно виконувати одну з таких умов:

- досягнення станом на 23 число місяця, що передує місяцю постачання природного газу, рівня розрахунків виробника теплової енергії (без урахування штрафних санкцій) з урахуванням суми нарахованих та неперерахованих пільг і субсидій згідно з Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 № 256 (Офіційний вісник України, 2002, № 10, ст. 482; 2003, № 44, ст. 2309), за усіма укладеними з НАК "Нафтогаз України" договорами про постачання природного газу (купівлі-продажу, про закупівлю, відступлення права вимоги тощо) не нижче 90 відсотків (у період з 1 грудня 2018  до 1 квітня 2019 - не нижче 78 відсотків, а для виробника теплової енергії, управління майном якого здійснює Фонд державного майна і який використовує природний газ для виробництва теплової та електричної енергії, у період з 16 листопада 2018 до 1 квітня 2019 - не нижче 60 відсотків); або

- укладення з НАК "Нафтогаз України" договору про реструктуризацію заборгованості за спожитий природний газ згідно з типовим договором у рамках реалізації Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" (за наявності відповідної заборгованості) та виконання зазначеного договору; або

- подання виробником теплової енергії до НАК "Нафтогаз України" погодженого НАК "Нафтогаз України" та виконавчим органом відповідної місцевої ради графіка погашення заборгованості (рівними частинами до 1 січня 2021 р. щодо всіх договорів з НАК "Нафтогаз України"), складеного на підставі довідки щодо заборгованості, виданої НАК "Нафтогаз України", та виконання такого графіка, а також здійснення поточних розрахунків за використаний природний газ. Наявність графіка погашення заборгованості не змінює порядку розрахунків, установленого між постачальником та виробником теплової енергії у договорах постачання природного газу (купівлі-продажу, про закупівлю, відступлення права вимоги тощо).

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.10.2018 № 717-р "Деякі питання опалювального сезону 2018/19 року" з метою забезпечення своєчасного початку та сталого проходження опалювального сезону 2018/19 року покладено на ПАТ "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" обов`язок разом з операторами газотранспортних та газорозподільних систем забезпечити протягом опалювального сезону 2018/19  безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, для надання послуг з постачання теплової енергії    та гарячої води населенню в необхідних обсягах.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що  КП "Обласний інформаційно-технічний центр", як теплогенеруюча, теплотранспортуюча та теплопостачальна організація, відповідно до статуту та ліцензій є суб`єктом господарювання в сфері теплопостачання з особливим статусом природної монополії на ринку постачання теплової енергії в межах мереж, що ним експлуатуються та є об`єктом життєзабезпечення і стратегічного значення в Харківській області, зокрема в м. Куп`янськ; смт. Ківшарівка, сел. Подоли, Глушківка, Лісна стінка, Кіндрашівка, Курилівка, Грушівка, Петрівка, Гусинка, Сеньково, Ягідне Куп`янського району; смт. Чкаловське, смт. Кочеток Чугуївського району; м. Барвінкове; Дергачівському районі.

Пунктом 3.4 статуту визначено, що предметом діяльності позивача - КП "ОІТЦ" є вироблення, транспортування, використання, розподіл та реалізація теплової енергії на базі спалювання всіх видів палива, у тому числі побутових і виробничих відходів, а також використання енергетичних ресурсів незалежно від відомчої належності джерел тепла для забезпечення тепловою енергією абонентів та виробництв, що забезпечують або сприяють їх безперебійному і якісному функціонуванню; надання послуг теплопостачання (вироблення, транспортування, реалізація централізованого опалювання), водопостачання, водовідведення, експлуатації житлового фонду і таке інше.

В опалювальний період 2018/2019  позивач - КП "ОІТЦ", який технологічно виробляє теплову енергію з газу, не може не брати природний газ. Процес відбору газу в опалювальний період не припиняється, варіюється тільки обсяг споживання, в залежності від температури повітря на вулиці. Дії щодо припинення, обмеження газопостачання на котельні підприємства та їх пломбування, неминуче призводить до припинення подачі тепла та може призвести до руйнування внутрішньо будинкових мереж та мереж теплопостачання, може призвести до надзвичайних ситуацій техногенного характеру та завдати непоправної шкоди мешканцям територіальних громад, селищ, міст Харківської області. Тому, відключення котелень КП "ОІТЦ" від газу, припинення (обмеження) постачання газу в опалювальний період є неможливим.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, позивачем станом на початок опалювального сезону 2018/19 дотримано зазначених вище вимог п. 11 Положення щодо укладання з НАК "Нафтогаз України" договорів постачання природного газу, а також надання НАК "Нафтогаз України" графіка погашення заборгованості.

Таким чином, вказані обставини свідчать про виникнення у ПАТ НАК "Нафтогаз України" законодавчо встановленого обов`язку постачати природний газ позивачу, як споживачу по укладеним між ними договорами постачання природного газу. При цьому планові обсяги постачання природного газу були визначені сторонами в договорах, які в силу ст. 629 ЦК України є обов`язковими до виконання.

Відтак, врахувавши вище наведене, суди попередніх інстанцій дійшли висновків, що на підставі укладених між позивачем - КП "ОІТЦ" та ПАТ НАК "Нафтогаз України" договорів на постачання природного газу та спеціальних підзаконних нормативних актів, якими є вищеназвані Положення, Правила та Розпорядження, ПАТ НАК "Нафтогаз України" зобов`язане було постачати природний газ позивачу, як виробнику теплової енергії для виробництва теплової енергії, у тому числі шляхом своєчасної видачі номінацій, оскільки це є обов`язком ПАТ НАК "Нафтогаз України", а не правом.

При цьому, з огляду на встановлений спеціальним законодавством у сфері газопостачання механізм постачання природного газу, можливість відбору КП "ОІТЦ" із газотранспортної системи погоджених, у відповідних договорах з НАК "Нафтогаз України", обсягів природного газу, перебуває у безпосередній залежності від належного виконання НАК "Нафтогаз України" своїх зобов`язань з підтвердження обсягів природного газу, шляхом своєчасного підтвердження номінацій, тобто підтвердження (видача) НАК "Нафтогаз України" номінацій та включення КП "ОІТЦ" до Реєстру споживачів постачальника є однією з гарантій безперебійного та безперешкодного постачання виробнику теплової енергії природного газу з метою виробництва теплової енергії в опалювальний сезон 2018/2019. Відповідно, не підтвердження номінацій або виключення КП "ОІТЦ" з Реєстру споживачів ПАТ "НАК "Нафтогаз України" унеможливлює безперешкодне отримання КП "Обласний інформаційно-технічний центр" необхідних обсягів природного газу, оскільки , у тому числі, може мати наслідком обмеження або взагалі припинення надання ПАТ "Харківгаз" послуг з розподілу природного газу.

Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що обсяги природного газу на період березень, квітень 2019 за договорами № 1643/18-ТЕ-32, № 1644/18-БО-32, № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018, є узгодженими та підтвердженими, тому ненадання номінації (не підтвердження обсягів природного газу) та виключення КП "ОІТЦ" з Реєстру споживачів НАК "Нафтогаз України" на березень, квітень 2019 є неправомірним та не звільняє НАК "Нафтогаз України" від обов`язків постачати природний газ позивачу.

Враховуючи вище зазначене, суд першої інстанції,   з яким в цій частині погодився і апеляційний господарський суд, дійшли висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог до АТ "НАК "Нафтогаз України"  щодо  визнання права  КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу у обсягах, встановлених у пунктах 2.1. договорів постачання природного газу №1643/18-ТЕ-32, № 1644/18-БО-32, № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 у березні та квітні 2019, при цьому суди першої та апеляційної інстанції дійшли висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог до ПАТ "Харківгаз" у зв`язку з відсутністю порушення прав позивача відповідачем - ПАТ "Харківгаз".

Зазначені висновки судів попередніх інстанцій узгоджуються із позицією, викладеною у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від  04.09.2018 у справі № 922/4187/17, від 12.11.2019 у справі 909/953/18, 04.12.2019 у справі № 910/483/19 та у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 14.06.2019 у справі № 910/6642/18.

Об`єднана палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду  вважає обґрунтованими висновки суду першої інстанції, з яким в цій частині погодився і апеляційний господарський суд, про  наявність правових підстав для часткового задоволення  заявлених позивачем вимоги до відповідача - АТ НАК "Нафтогаз України" про визнання права КП "Обласний інформаційно-технічний центр" на споживання природного газу у обсягах, встановлених у пунктах 2.1. договорів постачання природного газу №1643/18-ТЕ-32, № 1644/18-БО-32, № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 у березні та квітні 2019, оскільки видача номінацій виробникам теплової енергії є обов`язком, а не правом АТ "Нафтогаз України".

Також об`єднана  палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду погоджується з висновками судів  обох інстанцій про відсутність підстав для задоволення позовних вимог до ПАТ "Харківгаз", у зв`язку з відсутністю порушення прав позивача відповідачем - ПАТ "Харківгаз"..

Відповідно ч. 1 та ч. 2 ст. 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Відтак, з урахуванням вище викладеного,  об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку, що постанова Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019, яка прийнята за результатами апеляційного перегляду рішення господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі № 922/599/19, відповідає фактичним обставинам, вимогам матеріального та процесуального права і підстав для її  зміни, чи скасування не вбачається.

Наведені у касаційних скаргах  аргументи не можуть бути підставами для скасування оскаржуваних судових рішень, відповідно до вимог ст.ст. 311 312 ГПК України, оскільки вони не підтверджуються матеріалами справи, ґрунтуються на неправильному тлумаченні скаржниками норм чинного законодавства і не спростовують висновків суду.

З урахуванням зазначеного вище, об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду не вбачає підстав для відступлення від висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у раніше ухвалених постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду  від  04.09.2018 у справі № 922/4187/17, від 12.11.2019 у справі 909/953/18, від 04.12.2019 У справі № 910/483/19, оскільки висновки  касаційного суду у зазначених вище справах у подібних правовідносинах  протирічь  не містять.

Оскільки суд дійшов висновку, що касаційні скарги Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз", Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр" задоволенню не підлягають і підстав для скасування оскаржуваної постанови апеляційного суду не вбачається, судові витрати відповідно до ст.129 ГПК України (в редакції, чинній після 15.12.2017) покладаються на  заявників касаційних  скарги.

На підставі викладеного та керуючись ст.  ст. 300, 301, 308, 311, 315, 317 ГПК України, Верховний Суд у складі колегії об`єднаної палати Касаційного господарського суду,-

ПОСТАНОВИВ :

Касаційні скарги Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз", Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр"  залишити без задоволення.

Постанову Східного апеляційного господарського суду від 03.10.2019 у справі № 922/599/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий, суддя -                                                                        Ткаченко Н. Г.                                                                

Судді -                                                                                               Баранець О. М.

                                                                                                          Булгакова І. В.

                                                                                                          Дроботова Т. Б.

                                                                                                          Катеринчук Л. Й.      

                                                                                                          Львов Б. Ю.

                                                                                                          Пільков К. М.          

                                                                                                          Селіваненко В. П.

                                                                                                          Ткач І. В.