Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Постанова Пленуму Верховного Суду від 06 вересня 2024 року № 11 "Про відмову у зверненні до Конституційного Суду України з конституційним поданням щодо відповідності Конституції України (конституційності) приписів пункту 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України ’’Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб’’, та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393»"
На підставі звернення судді Кіровоградського окружного адміністративного суду Брегея Р. І. від 05 лютого 2024 року (вх. № 436/0/1-24 від 13 лютого 2024 року) на розгляд Пленуму Верховного Суду винесено питання про звернення до Конституційного Суду України з конституційним поданням стосовно вирішення питання про внесення до Конституційного Суду України конституційного подання щодо відповідності Конституції України (конституційності) приписів пункту 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України ’’Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб’’, та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393» (далі – Порядок № 45).
Кіровоградський окружний адміністративний суд у рішенні від 08 січня 2024 року у справі № 340/8258/23 дійшов висновку, що правові засади перерахунку пенсії (правила визначення складових грошового забезпечення і їх розмірів, які враховують при перерахунку пенсії) не можуть бути встановлені нормами підзаконного акта, а тому не підлягають застосуванню приписи пункту 5 Порядку № 45. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог особи, суд керувався, зокрема, приписами частини четвертої статті 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Водночас слід зазначити, що згідно із частиною четвертою статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» Верховна Рада України фактично уповноважила Кабінет Міністрів України визначати умови, порядок та розміри перерахунку призначених за цим Законом пенсій у зв’язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців та інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.
З огляду на це, прийняття Кабінетом Міністрів України Порядку № 45, пунктом 5 якого визначено складові грошового забезпечення, що враховуються під час перерахунку пенсій, та порядок їх розрахунку, узгоджується з вимогами статей 116, 117 Конституції України в системному зв’язку із статтею 20 Закону України від 27 лютого 2014 року № 794-VII «Про Кабінет Міністрів України» та з урахуванням висновків Конституційного Суду України, викладених у його рішеннях від 02 березня 1999 року № 2-рп/99, від 26 грудня 2011 року № 20-рп/2011 та від 25 січня 2012 року № 3-рп.
Крім того, варто зауважити, що рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08 січня 2024 року у справі № 340/8258/23 не містить вказівки на застосування при вирішенні спору норм Конституції України як норм прямої дії й положень частини четвертої статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України, а відповідне звернення судді не містить належного обґрунтування висновку, що положення пункту 5 Порядку № 45 суперечать статтям 46 і 92 Конституції України. Покликання на відповідні статті Конституції України без їх співвіднесення з положеннями правового акта в розумінні частини третьої статті 51 Закону України від 13 липня 2017 року № 2136-VIII «Про Конституційний Суд України» не є належним обґрунтуванням їх неконституційності.
З урахуванням викладеного, керуючись пунктом 5 частини другої статті 36, пунктом 5 частини другої статті 46 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів», статтями 51, 52 Закону України від 13 липня 2017 року № 2136-VIII «Про Конституційний Суд України», Пленум Верховного Суду
Визнати, що обґрунтованих підстав для звернення до Конституційного Суду України з конституційним поданням щодо відповідності Конституції України (конституційності) приписів пункту 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України ’’Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб’’, та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393», немає.
Голова Верховного Суду Станіслав КРАВЧЕНКО
Секретар Пленуму,
суддя Верховного Суду Дмитро ЛУСПЕНИК