flag Судова влада України
| Українська | English |

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Постанова Верховного Суду від 25.02.2021 у справі № 812/1105/17 (за позовом Держгеонадр України до ТОВ "Транс-Ленд")

 

http://reestr.court.gov.ua/Review/95138745

 

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

25 лютого 2021 року

 

м. Київ

справа № 812/1105/17

адміністративне провадження № К/9901/46107/18

 

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

 

розглянув у попередньому судовому засіданні справу

за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України

на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 09.11.2017 (суддя Свергун І.О.) та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 27.02.2018 (колегія у складі суддів Василенко Л.А., Гайдара А.В., Компанієць І.Д.)

у справі №812/1105/17

за позовом Державної служби геології та надр України

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс-Ленд"

про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу

 

І. РУХ СПРАВИ

 

1.          31.07.2017 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра України) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс-Ленд» (далі - відповідач, ТОВ «Транс-Ленд»), в якому позивач просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 23.11.2011 № 5419, наданого відповідачу.

2.          Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 09.11.2017, залишеною без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 27.02.2018, у задоволенні позову відмовлено.

3.          26.03.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача на зазначені судові рішення. У касаційній скарзі позивач просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове, яким позов задовольнити.

4.          Ухвалою Верховного Суду від 25.04.2018 відкрито провадження у справі.

5.          Позивач заявляв клопотання про розгляд справи за його участі, однак відповідно до ч.1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.

 

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

 

6.          Судами попередніх інстанцій встановлено, що 23.11.2011 Державною службою геології та надр України видано ТОВ «Транс-Ленд» спеціальний дозвіл на користування надрами № 5419, відповідно до якого відповідачу надано право на видобування кам`яного вугілля на шахтоділянці по пласту h2в у межах поля закритої шахти «Краматорка» (Луганська область, Слов`яносербський район), площею 1,47 кв.км. Дозвіл видано строком на 20 років. Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача відповідних обов`язків, зокрема, щодо подання щорічної звітності до Держгеонадрам України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.

7.          Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 13.11.2013 № 5419, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ «Транс-Ленд» (надрокористувач). Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами.

8.          Відповідно до п. 7.2 розділу 7 Угоди надрокористувач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.

9.          Таким чином, подання до ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр було обов`язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.

10.          Листами від 07.04.2015 № 02/302-0972 та від 26.04.2016 № 02/302-1493 Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей, зокрема, від ТОВ «Транс-Ленд» щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 та 2015 роки не надходила.

11.          Відповідно до п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме, щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Державної служби геології та надр України (протокол від 14.05.2015 № 6-15), позивачем видано наказ №122 від 19.05.2015 «Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами», яким зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до наказу.

12.          Згідно з витягом з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19.05.2015 № 122) Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами,затвердженому постановою КМУ від 30.05.2011 №615, зупинено дію дозволу від 23.11.2011 № 5419, виданого ТОВ «Транс-Ленд», у зв`язку з порушенням надрокористувачем п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра та надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень.

13.          Перелік надрокористувачів, яким наказом Держгеонадра України від 19.05.2015 №  122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв`язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік, оприлюднений в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур`єр». ТОВ «Транс-Ленд» включене до зазначеного переліку під № 106.

14.          16.08.2016 відповідно до п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме, щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 01.08.2016 № 1-16), позивачем видано наказ № 257 «Щодо встановлення термінів для усунення порушень», яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу.

15.          Згідно з витягом з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра (додаток до наказу від 16.08.2016 № 257) Держгеонадра України в зв`язку з порушенням надрокористувачем ТОВ «Транс-Ленд» п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра останньому надано 10 календарних днів для усунення порушень.

16.          10.01.2017 позивач відповідно до п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, в зв`язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме, щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 29.12.2016 №7/2016), видав наказ № 1 «Про встановлення термінів для усунення порушень», яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу.

17.          Відповідно до витягу з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра (додаток до наказу від 10.01.2017 № 1), Держгеонадра України в зв`язку з порушенням надрокористувачем ТОВ «Транс-Ленд» пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра останньому надано термін на усунення порушень до 01.03.2017.

18.          16.05.2017 в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур`єр» оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомила, що у разі незгоди користувачів на припинення права користування надрами, таке право буде припинено в судовому порядку та запропоновано в 15-денний строк проінформувати Держгеонадра про згоду/незгоду на припинення права користування надрами щодо спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до переліку.

 

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

 

19.          В обґрунтування вимог позивач зазначає, що відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування, оскільки не подав звітність, передбачену Угодою, позивач дійшов висновку про наявність підстав для анулювання дозволу від 23.11.2011 № 5419 згідно зі статтею 26 Кодексу законів про надра України та пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

Позивач зазначив, що на час звернення до суду з цим позовом жодних листів чи інформації про усунення порушень від відповідача не надходило. На підставі викладеного просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 23.11.2011 № 5419, наданого відповідачу.

 

IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

 

20.          Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що станом на час розгляду та вирішення справи по суті ТОВ «Транс-Ленд» виконало обов`язок щодо подання звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр за 2014-2015 роки.

 

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

 

21.          Позивач у касаційній скарзі не погоджується з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій та вважає, що судами неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права з неповним з`ясуванням обставин справи.

22.          Відповідачем порушено вимоги угоди про умови користування надрами та ст.24 Кодексу України про надра, у зв`язку з неподанням звіту відповідної форми статистичної звітності на підтвердження експлуатації корисних копалин за 2014, 2015 роки, що є підставою для анулювання спеціального дозволу.

23.          Відзив від Відповідача не надходив. При цьому ухвала про відкриття касаційного провадження від 04.04.2018 у справі № 812/1105/17, що підлягає надісланню Товариству з обмеженою відповідальністю "Транс-Ленд", за адресою вул. Орджонікідзе, 2-А, м. Голубівка, Луганська область, 93800, відповідно до інформації розміщеної на веб-сайті ПАТ "Укрпошта" та інформації наданої відділенням поштового зв`язку № 29 (вул. Московська, 8, корп. 5, м. Київ, 01029) (за даними програмного забезпечення "АРМ ВЗ") не може бути надіслана адресату, оскільки пересилання поштових  відправлень, що адресовані одержувачам населених пунктів Луганської області за поштовим індексом 93800 не здійснюється з урахуванням положень Указу Президента України від 14.11.2014 № 875/2014розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р та листа ПАТ "Укрпошта" від 29.12.2017 № 5111-26-244.

 

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

 

24.          Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.

25.          Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

26.          Частина 1 ст. 19 Кодексу України про надра встановлює, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

27.          Повноваження Держгеонадра України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Кодексом України про надра, Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення №1174), Порядком №615.

28.          Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

29.          Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

30.          Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

31.          Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

32.          Згідно з положеннями частини першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

33.          Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення №1174 Державна служба геології та надр України, згідно із покладеними на неї завданнями, здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр та раціональним і ефективним використанням надр України.

34.          Пунктом 22 Порядку №615 встановлено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів державної фіскальної служби, зокрема, у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

35.          Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

36.          При цьому, зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків. Також, зупинення дії дозволу не є підставою і для переривання строку його дії.

37.          Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

38.          Зі змісту наведених правових норм вбачається, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра.

39.          Як встановлено судами попередніх інстанцій, під час розгляду справи в суді першої інстанції відповідач усунув зазначене порушення Угоди про умови користування надрами.

40.          Згідно листа Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» від 12.10.2017 № 03/303-4119 останнім 11.10.2017 зареєстровано за № 4921 щорічні звіти ТОВ «Транс-Ленд» форми 5-гр за 2014-2017 роки та надано ТОВ «Транс-Ленд» його екземпляри звітів (а.с. 64-68).

41.          Отже, відповідач додав до матеріалів справи докази належного виконання покладеного на нього обов`язку щодо подання до ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

42.          Листом ДНВП «Геоінформ України» від 12.10.2017 № 03/303-4119 повідомлено ТОВ «Транс-Ленд» про прийняття щорічних звітів форми 5-гр за 2014-2017 роки.

43.          Таким чином, під час розгляду справи в суді першої інстанції ТОВ «Транс-Ленд» виконало свій обов`язок щодо подання звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр за 2014-2015 роки.

44.          Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про відсутність на час розгляду справи судом першої інстанції правових підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 23.11.2011 №5419.

45.          Аналогічна позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 17.10.2018 у справі №812/1761/17, від 14.05.2020 у справі №805/1765/18-а, від 23.12.2020 у справі № 812/972/18, і Суд не вбачає підстав для відступу від неї.

46.          З урахуванням вищенаведеного, висновок судів першої та апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог є правомірним, за мотивами, викладеними Верховним Судом у цій постанові, а доводи касаційної скарги не спростовують невірного застосування позивачем норм матеріального права.

47.          Враховуючи наведене, Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень і погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову.

48.           Відповідно до ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

49.          Оскільки колегія суддів залишає в силі рішення судів попередніх інстанцій, то відповідно до частини шостої ст. 139 КАС України понесені сторонами судові витрати новому розподілу не підлягають.

 

Керуючись ст. 341343350 КАС України,

 

П О С Т А Н О В И В:

 

Касаційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 09. листопада 2017 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2018 року у справі №812/1105/17 залишити без змін.

 

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і оскарженню не підлягає.

 

Суддя-доповідач                                                                                          В.М. Кравчук

 

Суддя                                                                                                              А.А. Єзеров

 

Суддя                                                                                                              О.П. Стародуб