flag Судова влада України
| Українська | English |

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Суддя ВС Олександра Яновська: "Жертви насильства в Україні, яке може бути прирівняне до воєнних злочинів, також можуть звернутися до Міжнародного суду ООН з метою визнання їх потерпілими"

25 березня 2022, 14:32

Речник президента рф Пєсков заявив, що росія не збирається виконувати перше рішення Міжнародного суду ООН щодо припинення війни в Україні. Але в Міністерстві закордонних справ України переконані, що так просто знехтувати міжнародним правом росіїї не вдасться і якщо рф не готова його дотримуватися, то нехай тоді виходить із Радбезу ООН, відмовившись, зокрема, від права вето й імунітетів.

Окрім того, за словами першої заступниці очільника МЗС Еміне Джапарової, заява росії про те, що вона не збирається виконувати рішення суду, суттєво не змінить становище агресора. Водночас цивілізовані держави отримали дуже потужний юридичний сигнал від найавторитетнішого судового органу, що російська агресія є незаконною і невиправданою, який вкладатиметься у політичну позицію всіх країн.

ПРОКУРАТУРА СТВОРИЛА ЄДИНУ ПЛАТФОРМУ ДЛЯ ЗБОРУ ДОКАЗІВ У ВОЄННИХ ЗЛОЧИНАХ

Нагадаємо, Міжнародний суд ООН у Гаазі 16 березня зобов'язав росію негайно припинити військове вторгнення в Україну. "Суд визнав нагальну потребу українського народу в захисті від протиправної агресії росії й нападів на мирне населення. Рішення суду є юридично зобов’язуючим відповідно до норм міжнародного права, – прокоментували в МЗС України. – Україна вимагає від росії негайно виконати наказ і припинити агресію проти України. Кожна країна і кожна міжнародна установа повинні посилити наказ суду, зупинити російську агресію і притягнути винних до відповідальності".

Після винесення цього рішення в Україну прибув із візитом Прокурор Міжнародного кримінального суду Карім Хан, який на початку березня прийняв рішення про початок повноцінного розслідування ситуації в Україні. Коментуючи зустріч із Ханом, Генпрокурор України Ірина Венедіктова розповіла, що Офіс Генерального прокурора створив єдину платформу збирання доказів warcrimes.gov.ua, через яку свідки й потерпілі передають дані, відео і фото про воєнні злочини. Всі вони документуються за найвищими стандартами, щоб бути в подальшому використаними в Міжнародному кримінальному суді.

Прокурор Міжнародного кримінального суду Карім Хан заявив, що відновлення верховенства права є життєво важливим. Він наголосив на важливості об’єднання зусиль для встановлення істини шляхом незалежних і об’єктивних розслідувань та провідній ролі в цьому контексті потенційних міжнародних спільних слідчих груп. А також притягнення до відповідальності за вчинення жорстоких злочинів.

А поки це розслідування триває, ми вирішили проаналізувати, якими можуть бути наслідки нещодавнього рішення Міжнародного суду ООН, і до яких ще міжнародних юридичних механізмів може вдатися Україна, звернувшись із запитаннями з цього приводу до судді Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду Олександри Яновської.

– Міжнародного кримінального суду в Гаазі як судової інституції достатньо для того, щоб притягнути росію до повної відповідальності за воєнні злочини в Україні? Чи, можливо, Україні слід звертатися і в інші міжнародні суди? Які?

– Війна в Україні дала чіткий сигнал усьому світу про те, що система захисту прав людини та безпекова ситуація, що гарантується численними міжнародними інституціями як у Європі, так і в усьому світі, потребує докорінного перегляду. Гра за правилами можлива лише там, де всі сторони приймають правила й дотримуються їх. Коли сідаєш грати в шахи з дикуном, не варто розраховувати, що до ваших фігур буде проявлена повага. В такій ситуації головне – не втратити саму шахівницю.

Водночас Україна має використати всі можливі міжнародні правові інструменти, які можуть допомогти, по-перше, посилити політичний та економічний вплив на рф і, по-друге, сприяти притягненню до відповідальності осіб, винних у вчиненні масштабних злочинів проти миру та людства.

Варто зауважити, що сьогодні подано відповідні звернення (заяви) до трьох таких міжнародних судових органів. Так, незважаючи на те, що 16 березня 2022 року Комітет міністрів Ради Європи відповідно до ст. 8 Статуту Ради Європи припинив членство рф в Раді Європи, Європейський суд з прав людини буде повноважний розглядати заяви проти росії, які вже були подані або які ще будуть подані до моменту юридично значимого виходу рф з Ради Європи, що відбудеться лише в результаті певної процедури та із спливом визначених нормами міжнародного права строків. Ідеться як про міждержавні заяви, вже подані Україною проти росії, так і про індивідуальні заяви громадян щодо порушення їхніх прав та свобод, передбачених Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод. Відповідно, всі рішення ЄСПЛ за цими заявами належать до виконання рф. Однак, звісно, варто мати на увазі, що й раніше росія не виконувала деяких рішень. Ба більше, складно розраховувати на їх виконання за нинішніх умов протиставлення рф всьому цивілізованому світу. Проте я все ж не була б занадто песимістичною, адже рішення про матеріальні компенсації і сатисфакції, що можуть бути постановлені ЄСПЛ, буде можливо виконати за рахунок, у тому числі, майна і грошових коштів, що належать рф та навіть окремим приватним фізичним і юридичним особам, що підпадають під санкції, зумовлені збройною агресією росії проти України.

Україна також ініціювала провадження в Міжнародному суді справедливості (ICJ) ООН. У цьому міжнародному судовому органі Україна посилається на те, що росія безпідставно звинувачує Україну у вчиненні геноциду, зловживаючи положеннями Конвенції про запобігання злочину геноциду та покарання за нього, і здійснюючи воєнні дії на території України.

І, нарешті, Міжнародний кримінальний суд (МКС) на початку березня відкрив справу у зв’язку із ситуацією в Україні та зверненням 41 країни. Це найбільше колективне звернення до цього Суду. 16 березня МКС ухвалив рішення про тимчасові заходи, відповідно до якого: росія повинна "негайно зупинити військові операції, які почала 24 лютого на території України"; росія повинна забезпечити, щоб будь-які військові або парамілітарні угруповання, які вона підтримує або якими керує, так само, як і будь-які організації чи люди, які їй підконтрольні, не вдавалися до подальших воєнних дій;обидві сторони повинні утриматися від "будь-яких дій, які можуть поглибити або розширити суперечку перед судом або зробити її складнішою для вирішення".

– Яка загалом процедура розгляду в МКС?

- Загалом із моменту свого створення МКС порушив 30 справ, за якими проходять 46 підозрюваних або обвинувачених. Було розпочато розслідування за 14 ситуаціями: Афганістан, Бангладеш/М’янма, Бурунді, Грузія, Дарфур (Судан), Демократична Республіка Конго, Держава Палестина, Кенія, Кот-д’Івуар, Лівія, Малі, Уганда та Центральноафриканська республіка (I і II).

Процедура судового розгляду в МКС базується на засадах змагальності. Вина має бути доведена з урахуванням принципу презумпції невинуватості шляхом безпосереднього дослідження доказів Судом.

Суд може призначити один із заходів покарання особі, визнаній винною у скоєнні злочинів, передбачених Римським статутом: позбавлення волі на певний термін, що не перевищує 30 років, або довічне позбавлення волі. Крім позбавлення волі, Суд може призначити штраф чи конфіскацію доходів, майна та активів, отриманих прямо або побічно внаслідок скоєного злочину.

Окремо хочу звернути увагу на те, що здійснення провадження в МКС передбачає активну роль потерпілих. Потерпілі можуть звернутися до Суду вже під час розслідування з метою забезпечення їхньої участі в майбутніх судових розглядах та отримання відшкодування. Потерпілі можуть надіслати до прокуратури інформацію про будь-які ймовірні злочини в Україні, що підпадають під юрисдикцію Суду. Жертви насильства в Україні, яке може бути прирівняне до воєнних злочинів, злочинів проти людяності або злочину геноциду, також можуть звернутися до Суду з метою визнання їх потерпілими задля участі в майбутніх кримінальних процесах проти одного чи кількох підозрюваних. Відповідні форми заяв потерпілих можна знайти на офіційному сайті МКС.

Також доцільно згадати ст. 79 Римського статуту, згідно з якою рішенням Асамблеї держав-учасниць засновується Цільовий фонд на користь потерпілих від злочинів, що підпадають під юрисдикцію Суду, та сімей таких потерпілих. Суд може розпорядитися передати кошти й інше майно, вилучені за допомогою штрафів або конфіскації, до Цільового фонду. Водночас варто розуміти, що цей Фонд навряд буде здатний покрити всі позови про відшкодування шкоди, завданої фізичним і юридичним особам на території України військовою агресією з боку росії.

"РОЗПЛАТОЮ ДЛЯ НАРОДІВ РОСІЇ СТАНЕ ЛЕГІТИМІЗАЦІЯ ВБИВСТВ СВОЇХ ЖЕ ГРОМАДЯН, КАТУВАННЯ І ПЕРЕСЛІДУВАННЯ"

–Чи дієвий інститут МКС в Гаазі у разі з Україною?

–Перш ніж казати про ефективність розгляду МКС справи щодо подій в Україні, доцільно з’ясувати декілька важливих моментів. Загалом відповідно до ст. 5 Римського статуту юрисдикція МКС обмежується найсерйознішими злочинами, що викликають занепокоєння всієї міжнародної спільноти, а саме: a) злочин геноциду; b) злочини проти людяності; c) воєнні злочини; d) злочин агресії.

Україна не є державою-учасницею Римського статуту, але нашою державою були подані відповідні заяви, якими Україна визнала юрисдикцію МКС над імовірними злочинами, скоєними на її території. При цьому, за заявою прокурора МКС Каріма А. А. Хана, юрисдикція МКС поширюється на всю територію України в міжнародно визнаних кордонах (включно з окупованими територіями Криму та сходу України)і на будь-які воєнні злочини та злочини проти людяності, скоєні на території України в період із 21 листопада 2013 року, без обмеження строків стосовно всіх осіб, які скоїли воєнні злочини та злочини проти людяності на території України, без розрізненості щодо належності їх до тієї чи іншої сторони конфлікту.

Однак рф також не є державою-учасницею Римського статуту. Росія не визнає юрисдикції МКС. І тут варто погодитись із міркуваннями, що МКС не має юрисдикції щодо злочину агресії, якщо акт агресії вчинено державою, яка не є стороною Статуту цього Суду. Оскільки росія не ратифікувала зазначений Статут, МКС не має повноважень розслідувати злочин агресії проти України.

Саме тому наразі загальновизнаними авторитетами в галузі міжнародного права – науковцями, практиками й політиками –підписано спільну заяву щодо створення спеціального трибуналу, якому буде надано юрисдикцію згідно з національними кримінальними кодексами та міжнародним правом щодо проведення розслідування і розгляду справ стосовно осіб, які вчинили злочин агресії на території України, а також тих, хто фінансово або іншим чином сприяв учиненню цього злочину.

–Чи потрібна для розгляду воєнних злочинів росії особиста присутність путіна і військового керівництва рф? А якщо вони не з’являться, як виконувати остаточне рішення МКС?

–Повертаючись до роботи МКС, хочу зауважити, що МКС не розглядає заяви проти держав. Ідеться про кримінальну відповідальність, однією з ознак якої є індивідуальність цієї відповідальності. Тобто відповідатиме саме та особа, яка є виконавцем або співучасником злочину, тобто наказує, підбурює чи якимось іншим чином сприяє його вчиненню. Зауважу, що відповідно до ст. 27 Римського статуту посадове становище як глави держави чи уряду, члена уряду чи парламенту, обраного представника або посадової особи уряду в жодному разі не звільняє особу від кримінальної відповідальності згідно із цим Статутом і не є підставою для пом’якшення вироку.

Варто розуміти, що для того, щоб МКС міг здійснити судовий розгляд, необхідна присутність підозрюваної особи. Із цією метою може бути виданий ордер на арешт. Проте Суд не має поліції або виконавчих органів, які виконують рішення та розпорядження Суду. Наприклад, сьогодні залишаються невиконаними спрямовані Судом прохання про арешт та надання у його розпорядження загалом 12 осіб. На жаль, МКС залежить від співпраці держав-учасниць із Судом. І хоча Суд може запропонувати будь-якій державі, яка не є учасником Римського статуту, надати допомогу Суду, навряд чи варто сподіватися, що сучасна росія сприятиме МКС у затриманні та притягненні до відповідальності політичного і військового керівництва держави.

На цьому етапі досить важко говорити і про певні рішення Ради безпеки ООН чи Генеральної асамблеї ООН як реакції на невиконання росією рішення МКС про тимчасові заходи у вигляді зупинення воєнної операції в Україні.

Шлях до покарання всіх причетних до війни росії проти України буде непростим і пролягатиме, зокрема, через зміну цивілізаційного вибору росії. Зараз уже очевидно, що виключення росії з Ради Європи зумовить широкомасштабне порушення фундаментальних прав та свобод людей, адже рф завжди посідала перші сходинки в рейтингу звернень її громадян до ЄСПЛ з приводу порушень прав, передбачених Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод. Але контроль ЄСПЛ і Комітету міністрів Ради Європи частково стримував свавілля державних органів рф, надаючи звичайним людям хоча б якусь надію на захист, якщо не в себе в країні, то хоча б на міжнародному рівні. Сьогодні ця надія розчинилась у вибухах ракетних і бомбових ударів. Розплатою для народів росії стане легітимізація вбивств своїх же громадян, катування і переслідування, заборона чи суттєве звуження всіх цивілізаційно визнаних свобод. Такою є ціна за мовчання, небажання дивитися правді у вічі та займати активну громадянську позицію.

А нам своє робити: воювати на всіх фронтах – воєнному, дипломатичному, економічному, інформаційному, щоб відстояти наш цивілізаційний вибір. Щоб кожного, хто причетний до нелюдської жорстокої війни, рано чи пізно було притягнуто до відповідальності й покарано відповідно до скоєного, а жертви цієї війни отримали належні відшкодування і сатисфакції.

 

Тетяна Бодня, "Цензор.НЕТ" 

Цензор.НЕТ. 2022. 25 березня

URL: https://bit.ly/3IJpz1E