flag Судова влада України
| Українська | English |

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Судді КАС ВС взяли участь у конференції «Адміністративна юстиція в Польщі та в Україні: порівняльні аспекти»

01 жовтня 2019, 10:45

Актуальні питання здійснення адміністративного судочинства в Україні та Республіці Польща обговорювалися під час міжнародної конференції «Адміністративна юстиція в Польщі та в Україні: порівняльні аспекти».

Захід, який відбувся 27 вересня 2019 року у м. Львові, організовано Восьмим апеляційним адміністративним судом, Міжнародною фіскальною асоціацією (IFA Ukraine), юридичним факультетом Львівського національного університету імені Івана Франка та Всеукраїнською асоціацією адміністративних суддів.

У заході взяли участь судді адміністративної юрисдикції України та Польщі, керівники і представники найвищих суддівських інституцій, провідні науковці.

Від Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у конференції взяли участь голова КАС ВС Михайло Смокович, судді Олег Білоус, Наталія Блажівська, Ірина Желтобрюх, Володимир Кравчук, Ігор Олендер, Андрій Рибачук.

Голова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Михайло Смокович, вітаючи учасників заходу, зазначив, що нині триває черговий етап судової реформи в Україні, яка розпочалася ще з 1991 року, коли Україна стала суверенною державою. Судова система вже має певні досягнення, які полягають у гарантіях суддів та незалежності судової влади в Україні. Серед таких досягнень – деполітизація судової влади, коли найвищий законодавчий орган повністю усунутий від проходження судді по службі. Органи суддівського врядування, які формують судовий корпус, складаються із судів. Ці досягнення важливі для того, щоб громадяни держави і особи, які перебувають в Україні, могли реалізувати гарантоване конституційне право на незалежний судовий захист своїх прав, свобод та інтересів.

Михайло Смокович сказав, що створення за часів суверенності України нової судової інституції – адміністративної юстиції, є показником демократичності держави. Адміністративну юстицію, наголосив голова КАС ВС, необхідно пропагувати серед українського суспільства і міжнародної спільноти. Тому що на сьогодні саме через адміністративні суди народ, який є джерелом влади в Україні, здійснює цивілізований контроль за діяльністю органів державної влади.

Голова КАС ВС додав, що для молодої юстиції є притаманним пошук нових форм і моделей діяльності, тому зустрічі з представниками адміністративної юстиції інших країн, у тому числі і Польщі, дуже корисні.

Наприклад, одне із запозичень, яке Верховний Суд планує впровадити у свою практику, взято в результаті вивчення діяльності адміністративних судів Латвії. Так, однією зі складових судового рішення має бути виклад доктринальних позицій і правових висновків з певних питань, які надсилають на запит Суду науковці у галузі права.

Суддя Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, Президент Міжнародної фіскальної асоціації (IFA Ukraine)  Наталія Блажівська сказала, що зміни, яких очікує суспільство, вимагають від суддів, юристів-практиків і науковців співпраці, обміну думками та активної щоденної роботи. Вона зазначила, що проблеми, з якими стикаються польські колеги-судді, актуальні й для української правової системи.

Доповідаючи про ефективність судового захисту, суддя Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, президент Асоціації розвитку суддівського самоврядування України Володимир Кравчук зазначив, що дієвим є суд, який упродовж розумного строку приймає якісні рішення, які реально виконуються. Ефективність судочинства полягає в реальності захисту, мінімальних затратах часу, доступності, у тому числі й фінансовій. Цими критеріями визначається довіра людини до державної інституції, до якої вона звертається.

Суди можуть підвищити дієвість шляхом мудрого застосування окремих ухвал і судового контролю, які передбачені в КАС України. Окрему ухвалу слід постановляти, якщо порушення суттєве (умисне, з особистих мотивів, спричиняє важкі наслідки для особи, інші обтяжуючі обставини). Постановлення окремої ухвали є підставою для дисциплінарної відповідальності чиновників.

Суддя зазначив, що у чинному КАС України передбачено, що суддя «може» застосувати вплив у вигляді окремої ухвали, але у нещодавно зареєстрованому законопроєкті передбачено, що суд «зобов’язаний» це зробити.

Щодо судового контролю, то такий інструмент підвищує ефективність адміністративного судочинства до 90%. Такий інструмент забезпечує персональну відповідальність і має потужний профілактичний ефект. Суддя пояснив, що суд таким чином зобов’язує суб’єкта владних повноважень відзвітувати про виконання судового рішення, у разі невиконання персонально на керівника такого державного органу накладається штраф у розмірі від 20 до 40 прожиткових мінімумів.

Суддя  Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Ігор Олендер присвятив свою доповідь судовій практиці, що склалася стосовно вирішення податкових спорів з трансфертного ціноутворення. Він зазначив, що кількість справ у цій сфері, що переглядалися у касаційній інстанції, мізерна. Переважно спірним було питання щодо обов’язку подати звіт про врегульовані операції.

Суддя повідомив, що на розгляд Верховного Суду тільки тепер надійшло три справи за суттю врегульованих операцій, в яких глибокому аналізу має піддаватися не лише юридична, а й економічна складова. Тож найближчим часом слід очікувати вагомих, актуальних і значущих рішень Верховного Суду. У них вирішуватимуться фундаментальні питання правозастосування, які впливатимуть на формування судової практики і матимуть важливе значення для платників податків і податкових органів.

Міжнародна конференція складалася з двох сесій, у яких учасники приділили увагу питанням здійснення адміністративного судочинства в Україні та Республіці Польща. Зокрема, обговорили проблеми, що виникають під час застосування судової медіації в податкових спорах, новел правового регулювання трансферного ціноутворення, форм протидії уникненню оподаткування, представництва в адміністративному процесі, дискреції у діяльності фіскальних органів, а також порівнювали правове регулювання податку на доходи фізичних осіб в Польщі та в Україні.

Учасники зустрічі зазначили, що подібні заходи дають можливість обмінюватися досвідом, що допомагає вирішувати проблеми у правозастосуванні, знаходити вирішення питань, які постають у законотворчій роботі.

Детальніше про виступи на конференції можна ознайомитися на офіційному веб-сайті Восьмого апеляційного адміністративного суду.