Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду розглянув в апеляційному порядку справу за позовом до Центральної виборчої комісії про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що станом на 21 липня 2019 року відбулося голосування на позачергових виборах народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 105. В ніч з 22 на 23 липня 2019 року до завершення підрахунку голосів на офіційному сайті ЦВК з’явилась інформація про опрацювання 100 відсотків протоколів на ОВК № 105. На думку позивача, відповідач протиправно, перевищуючи свої повноваження, розмістив на своєму офіційному веб-сайті інформацію про результати голосування без дотримання вимог закону, що призвело до спотворення результатів голосування та реального волевиявлення громадян.
Суд першої інстанції відмовив у задоволенні позовних вимог.
Верховний Суд погодився з висновками суду першої інстанції, що відомості про результати голосування, отримані через автоматизовану інформаційну систему ЦВК, є лише оперативною інформацією про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу, яку ОВК засобами Єдиної інформаційно-аналітичної системи «Вибори» надає ЦВК (Порядок використання окружними виборчими комісіями з виборів народних депутатів України інформаційно-аналітичної системи «Вибори народних депутатів України» Єдиної інформаційно-аналітичної системи «Вибори», затверджений постановою ЦВК від 6 червня 2019 року № 954). Вказані дані мають лише інформаційний характер і жодним чином не можуть прямо впливати на результати виборів, які встановлюються в порядку, визначеному статтями 98–100 Закону України «Про вибори народних депутатів України», та порушувати права позивача.
Надання ЦВК оперативної інформації про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу про результати голосування, яка надається постійно, не виключає водночас проведення надалі перевірки правильності заповнення протоколу, повноти та коректності внесених до нього відомостей. Це фактично означає можливість зміни цієї оперативної інформації після надходження до ЦВК протоколів про результати голосування.
Верховний Суд зазначив, що результати виборів депутатів у загальнодержавному окрузі ЦВК встановлює саме на підставі протоколів окружних виборчих комісій про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та протоколу ЦВК про підсумки голосування в загальнодержавному окрузі в межах закордонного округу, як про це сказано в законі, а не на підставі оперативної інформації, що надсилається до ЦВК через автоматизовану інформаційну систему, у порядку та у спосіб, визначений чинним законодавством.
Робота ІАС «Вибори народних депутатів України» на рівні окружної виборчої комісії з опрацювання інформації про хід та підсумки голосування в межах одномандатного виборчого округу завершується лише після коректного надходження всієї інформації до ЦВК.
За вимогами ст. 100 Закону України «Про вибори народних депутатів» ЦВК не пізніше ніж на п’ятий день з дня встановлення результатів виборів офіційно оприлюднює результати виборів депутатів у газетах «Голос України» та «Урядовий кур’єр». Зазначене підтверджує факт правомірності дій ЦВК щодо оприлюднення проміжних результатів голосування засобами ІАС «Вибори народних депутатів», які не можуть впливати на остаточні результати виборів на №105 ОВК.
З текстом постанови Верховного Суду від 29 липня 2019 року у справі № 855/334/19 (адміністративне провадження № А/9901/236/19) можна ознайомитися в ЄДРСР – http://www.reyestr.court.gov.ua/.