Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Під час проведення першої секції ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Судовий розгляд податкових і митних спорів: проблеми, виклики, пріоритети», яка проходить 4–5 липня у Касаційному адміністративному суді у складі Верховного Суду, відбулося обговорення питання щодо сучасних тенденцій судового розгляду податкових і митних спорів у контексті інтеграційних та глобалізаційних процесів.
Секцію відкрила суддя, секретар судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов’язкових платежів КАС ВС Раїса Ханова виступом «Організаційно-правові проблеми розгляду справ, пов’язаних з податками, зборами, обов’язковими платежами».
Раїса Ханова сказала, що за півтора року роботи на розгляд суддів судової палати, яку вона очолює, надійшло 37 220 касаційних скарг, з них 17 295 були передані від Вищого адміністративного суду України, 505 – з Верховного Суду України, 19 420 були подані безпосередньо до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду (нові).
«Надходження такої кількості скарг стало великою та найпершою проблемою навантаження суддів судової палати», – зауважила секретар палати. За її словами, загальна кількість розглянутих справ і матеріалів за період з 15 грудня 2017 року по 31 травня 2019 року становила 24 281, з них повернуто 32 % загальної кількості скарг, що надійшла на розгляд суддів, відмовлено у відкриті провадження – 27%, здійснено касаційний перегляд судових рішень щодо 41% (10 049 скарг). Аналіз розгляду скарг, які надійшли безпосередньо до КАС ВС (19 420 скарг), свідчить про те, що касаційному перегляду підлягає кожна третя касаційна скарга.
Як зауважила Раїса Ханова, незважаючи на впровадження нових процесуальних фільтрів, надходження касаційних скарг до КАС ВС не зменшується. Суттєво не змінило ситуації і впровадження такого інституту, як «зразкова справа».
Оскільки судова палата розглядає весь спектр економічних правовідносин у державі, то першочерговим і головним завданням є єдність судової практики. І саме судова практика допомагає виявляти наявні в суспільстві проблеми.
Про особливості окремої фінансової юрисдикції як спеціалізованої складової адміністративного судочинства розповів суддя Федерального фінансового суду Німеччини Гаральд Ятцке. Зокрема, він ознайомив присутніх із системою правосуддя Німеччини, роллю адміністративної юрисдикції, яка поділяється на три галузі: адміністративну (адміністративні суди), соціальну (соціальні суди), фінансову (фінансові суди).
Також Гаральд Ятцке звернув увагу на переваги окремої фінансової юрисдикції: загалом судді, призначені на посади як судді у фінансових справах, мають спеціальні знання в галузі податкового та митного права. Завдяки своїй спеціалізації, знанням і досвіду, судді у фінансових справах працюють зі сторонами справи — передусім із представниками податкової адміністрації — як рівні з рівними.
Керівник Проекту ЄС «ПРАВО-Justice» Довидас Віткаускас виступив із доповіддю «Медіація в адміністративних спорах – кращі європейські практики», наголосивши, що медіація має бути непримусовою, таємною, неупередженою, нейтральною, а також повинна ґрунтуватися на вільному виборі медіатора.
Довидас Віткаускас розповів про досвід Литви, Австрії, Польщі, у якій вже два роки застосовується медіація в адмінспорах, Німеччини, в якій немає спеціального законодавства щодо медіації, але суди в різних землях Німеччини запроваджують пілотні проекти щодо застосування медіації. «В цьому контексті хотілося б сказати і про Україну. Звичайно, важливою є наявність законодавчих рамок у питанні медіації, але вони не обовʼязкові для того, щоб запровадити медіацію», – наголосив керівник Проекту ЄС «ПРАВО-Justice».
Член правління міжнародної фундації «Судді для суддів», заступник Голови суду Амстердаму (Нідерланди) Естер де Рой презентувала структуру податкового судочинства в Нідерландах і розповіла про особливості та принципи судового розгляду адміністративних справ. Так, за її словами, рішення певного адміністративного органу, яким не задоволений громадянин, спочатку переглядає сам адмінорган. Потім особа у разі незгоди з уже переглянутим рішенням може оскаржити його до місцевого адміністративного, апеляційного та Верховного судів.
«Після того, як у Нідерландах у 1992 році зʼявилися адміністративні суди, зросла якість рішень державних органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які прислухалися до критичних зауважень суддів адмінсудів», – наголосила Естер де Рой.
Питання щодо загальних принципів податкового провадження в польській правовій системі і проваджень у справах індивідуальних податкових консультацій висвітлив суддя Фінансової палати Верховного адміністративного суду Польщі Кшиштоф Вінярскі. Він розповів про норми законодавства, які регулюють податкові питання: закон від 29 серпня 1997 року «Податковий кодекс» та Конституцію Республіки Польща.