Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Голова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Михайло Смокович поінформував представників Місії зі спостереження за виборами Бюро з демократичних інститутів та прав людини ОБСЄ про організацію розгляду справ, пов’язаних із виборами до Верховної Ради України. Зустріч відбулася в Касаційному адміністративному суді у складі Верховного Суду 20 червня 2019 року.
У зустрічі взяли участь секретар судової палати для розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян Олена Калашнікова, суддя цієї палати Андрій Загороднюк, заступник керівника апарату Верховного Суду – керівник секретаріату Касаційного адміністративного суду Наталія Богданюк, начальник управління забезпечення роботи судової палати з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян секретаріату КАС Жанна Букань, завідувач сектору організаційно-протокольного забезпечення заходів суду секретаріату КАС Світлана Пилипець, головний спеціаліст відділу міжнародно-правової взаємодії Верховного Суду Анастасія Лавринчук, головний спеціаліст відділу забезпечення діяльності голови та заступника голови суду секретаріату КАС Анастасія Іваненко.
З іншої сторони були присутні аналітик у сфері права Місії зі спостереження за виборами Бюро ОБСЄ з Демократичних інститутів і прав людини Елісавет Карагянніду, асистент аналітика з правових питань Місії зі спостереження за виборами БДІПЛ/ОБСЄ Олена Ащенко.
Михайло Смокович повідомив гостям, що в Україні судовий захист виборчих прав громадян відбувається на високому рівні.
У зв’язку з початком виборчого процесу з виборів народних депутатів України з 24 травня 2019 року в Касаційному адміністративному суді у складі Верховного Суду встановлено особливий режим роботи суддів та працівників секретаріату КАС ВС. Документи і справи, пов’язані з виборчим процесом, приймаються не тільки в робочий час, а й у надурочний час, а також у вихідні, святкові та неробочі дні з 09:00 до 24:00, а в день голосування, 21 липня 2019 року, прийматимуться з 00:00 до 09:00. Такий режим роботи триватиме до завершення виборчого процесу з проведення позачергових виборів до Верховної Ради України, призначених на 21 липня 2019 року.
Михайло Смокович також повідомив, що судова палата для розгляду спорів щодо виборчого процесу складається з 19 суддів.
Проблем із застосуванням виборчого законодавства немає, оскільки Закон України «Про вибори народних депутатів України» з 2014 року не змінився, апробований, судова практика з розгляду виборчих спорів напрацьована і стала.
У 2017 році набрав чинності Кодекс адміністративного судочинства України в новій редакції, норми щодо розгляду виборчих спорів на 95% перейшли із попередньої редакції.
Крім цього, Національна школа суддів України проводить навчання для суддів судів першої та апеляційної інстанцій щодо розв’язання виборчих конфліктів, які виникають під час виборчого процесу.
Відповідаючи на запитання представників Місії, Михайло Смокович розповів, що КАС ВС є судом апеляційної інстанції для розгляду спорів щодо рішень, дій та бездіяльності Центральної виборчої комісії та її членів. Наразі до Касаційного адміністративного суду подано три апеляційні скарги.
Також КАС ВС є судом першої інстанції для розгляду спорів щодо встановлення результатів виборів, а Велика Палата Верховного суду переглядає ці спори в апеляційному порядку.
Суд апеляційної інстанції розглядає справу у дводенний строк у відкритому судовому засіданні за участю сторін. Судові рішення проголошуються в повному обсязі, підписуються суддями і надаються сторонам у справі в той же день. Не пізніше як на другий день судове рішення відправляється до Єдиного державного реєстру судових рішень і після знеособлення оприлюднюється.
Доступ до судових засідань з розгляду виборчих спорів відкритий, також дозволено вести аудіо- і відеозапис, згода учасників судового засідання на це не потрібна.
Отже, адміністративні суди здатні забезпечити на належному рівні судовий захист виборчих прав учасників виборчого процесу.