Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
14 червня 2019 року відбувся навчальний тренінг для суддів адміністративних судів на тему «Судовий захист права на доступ до публічної інформації», який було організовано Центром демократії та верховенства права в рамках медійного Проекту «Інтерньюз Нетворк» за підтримки Проекту USAID «Медійна програма в Україні».
Участь у заході взяли голова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Михайло Смокович, судді КАС ВС Мирослава Білак, Ігор Дашутін, Ольга Кашпур, Наталія Мартинюк, Олеся Радишевська, Володимир Соколов, працівники секретаріату КАС ВС, судді адміністративних судів, експертка ПРООН з доступу до публічної інформації Тетяна Олексіюк та представники Центру демократії та верховенства права.
Голова КАС ВС Михайло Смокович став спікером першої сесії тренінгу, яка була присвячена розгляду судової практики у сфері доступу до публічної інформації.
Михайло Смокович зазначив, що оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України (ч. 3 ст. 23 Закону України «Про доступ до публічної інформації»).
Очільник КАС ВС розповів, що до прийняття нової редакції КАС України у судів не виникало проблем із визначенням предметної підсудності справ зазначеної категорії, в яких стороною був суб’єкт владних повноважень. Проблеми виникали у зв’язку з неузгодженістю окремих положень Закону України «Про доступ до публічної інформації» та КАС України щодо поширення юрисдикції адміністративних судів на спори, у яких серед їх сторін відсутній суб’єкт владних повноважень. Так, згідно зі ст. 13 цього Закону розпорядниками публічної інформації можуть бути не лише суб’єкти владних повноважень, а й юридичні особи та суб’єкти господарювання, тобто не суб’єкти владних повноважень.
У зв’язку з цим у перші місяці дії Закону були випадки відмови судами першої інстанції у відкритті провадження у справі, оскільки зазначені розпорядники публічної інформації не були суб’єктами владних повноважень, а тому суди помилково вважали, що такий позов не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, зауважив Михайло Смокович.
Згодом Пленум Вищого адміністративного суду України прийняв постанову, в якій зазначив, що оскільки за ст. 13 цього Закону до числа розпорядників публічної інформації належать не тільки суб’єкти владних повноважень, а й інші суб’єкти права, то наявність суб’єкта владних повноважень як сторони не є обов’язковою ознакою цієї категорії спорів.
Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 19 нової редакції КАС України предметна юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема у спорах фізичних чи юридичних осіб із розпорядником публічної інформації щодо оскаржень його рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації.
Водночас, відповідно до ст. 46 КАС України, громадські об’єднання та юридичні особи, які не є суб’єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб’єкта владних повноважень.
Михайло Смокович сказав, що нова редакція КАС України не усунула проблему, а ще й прямо зазначила обмеження щодо відповідачів в адміністративному процесі. Голова КАС ВС також висловив сподівання, що шляхом внесення відповідних змін до Кодексу зазначені колізії будуть усунуті.
Крім того, Михайло Смокович розкрив питання щодо територіальної підсудності справ про доступ до публічної інформації. Так, адміністративні справи з приводу оскарження індивідуальних актів, а також дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної чи юридичної особи (їх об’єднань), вирішуються за вибором позивача адміністративним судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування, знаходження) цієї особи-позивача або адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Якщо така особа не має місця проживання (перебування) в Україні, тоді справу вирішує адміністративний суд за місцезнаходженням відповідача.
Позови до розпорядника публічної інформації – юридичної особи, яка не є суб’єктом владних повноважень (перелік яких зазначено у ч. 1 ст. 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації») пред’являються в суд за їхнім місцезнаходженням згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, якщо інше не передбачено КАС України, пояснив голова КАС ВС.
Серед іншого, були розглянуті особливості розгляду справ про оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників публічної інформації та проаналізовані правові позиції Верховного Суду, сформовані при вирішенні справ у сфері доступу до публічної інформації.