Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
7 червня 2019 року відбувся навчальний тренінг для суддів адміністративних судів на тему «Судовий захист права на доступ до публічної інформації», який було організовано Центром демократії та верховенства права в рамках медійного Проекту «Інтерньюз Нетворк» за підтримки Проекту USAID «Медійна програма в Україні».
Участь у заході взяли суддя Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Володимир Бевзенко та помічник голови Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Олена Бєлова. Представники КАС ВС стали спікерами першої сесії тренінгу, яка була присвячена розгляду судової практики у сфері доступу до публічної інформації.
Розпочинаючи доповідь, суддя КАС ВС Володимир Бевзенко нагадав присутнім, що оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України (ч. 3 ст. 23 Закону України «Про доступ до публічної інформації»). Також суддя запропонував проаналізувати нову редакцію Кодексу адміністративного судочинства України зі змінами у редакції Закону № 2147-VIII від 3 жовтня 2017 року щодо нововведень у розгляді справ про доступ до публічної інформації. Зокрема, було розглянуто питання щодо визначення предметної юрисдикції справ про доступ до публічної інформації, територіальної підсудності справ про доступ до публічної інформації.
Крім того, Володимир Бевзенко окремо зупинився на питанні щодо особливостей розгляду справ про оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників публічної інформації. Так, суддя зазначив, що в новій редакції КАС України отримала подальший розвиток ідея про поділ позовного провадження на провадження за загальними правилами та скорочене провадження. У новій редакції КАС України другим із видів проваджень названо спрощене провадження та розширено перелік категорій спорів, що могли б у ньому вирішуватись. Спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи (ч. 2 ст. 12 КАС України). Пункт 2 ч. 6 ст. 12 КАС України прямо передбачає, що однією із категорій справ незначної складності є оскарження бездіяльності суб’єкта владних повноважень або розпорядника інформації щодо розгляду запиту на інформацію.
Крім того, п. 1 ч. 1 ст. 263 КАС України передбачає, що оскарження бездіяльності суб’єкта владних повноважень або розпорядника інформації щодо розгляду звернення або запиту на інформації суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, тобто у письмовому провадженні у строк не більше 30 днів з дня відкриття провадження (ч. 2 ст. 263 КАС України).
Отже, з наведених вище норм слідує, що до справ незначної складності належить лише оскарження бездіяльності суб’єкта владних повноважень або розпорядника інформації щодо розгляду запиту на інформацію.
При вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: 1) значення справи для сторін; 2) обраний позивачем спосіб захисту; 3) категорію та складність справи; 4) обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначати експертизу, викликати свідків тощо; 5) кількість сторін та інших учасників справи; 6) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; 7) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного провадження (ч. 3 ст. 257 КАС України), розповів суддя КАС ВС.
Помічник голови КАС ВС Олена Бєлова висвітлила правові позиції Верховного Суду, сформовані при вирішенні справ у сфері доступу до публічної інформації.