Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Про це на власному прикладі розповів суддя Касаційного цивільного суду у складі ВС Сергій Мартєв під час зустрічі суддів КЦС ВС з експертами Проекту Twinning «Посилення інституційної спроможності Верховного Суду у сфері захисту прав людини на національному рівні» 31 травня 2019 року. Учасники зустрічі обговорили питання застосування нового ЦПК України, проблеми, з якими судді КЦС ВС зіткнулися на практиці, та шляхи їх подолання.
Від Проекту в обговоренні взяли участь Президент Конституційного Суду Землі Саксонія-Ангальт (ФРН) у відставці Вінфрід Шуберт, заступник голови Вищого суду землі в м. Кельні (ФРН) Крістіан Шмітц-Юстен, голова Апеляційного суду Арнем-Леуварден (Нідерланди) Альфред Рене Ван дер Вінкель, а також постійний радник Проекту, суддя Верховного суду Латвії Яутріте Брієде. КЦС ВС на зустрічі представляли судді Василь Крат, Наталія Сакара, Євген Петров, Сергій Мартєв, Євген Синельников, Ігор Гулейков, Ганна Кривцова, Руслан Лідовець і Валентина Жданова.
Зокрема, Вінфрід Шуберт звернув увагу на те, що минулого року на розгляді КЦС ВС перебувало понад 50 тис. справ, з яких розглянуто понад 27 тис. При цьому в суді працювало лише 26 суддів. Тож експерт зазначив, що судді зіткнулися з величезним навантаженням. «Як ви справляєтесь із цим?», – запитав він.
Сергій Мартєв відповів, що в таких умовах дуже важливою є організація роботи офісу судді, і поінформував, як працює його команда. Так, первинною обробкою документів, що надходять до офісу, займається секретар. Процесуальні заяви та клопотання щодо справ, у яких уже розпочато провадження (наприклад, про зупинення провадження, накладення арешту тощо), секретар передає на опрацювання помічникам. А нові касаційні скарги отримує консультант.
«Це найважливіша фігура у моєму офісі, оскільки саме консультант застосовує процесуальні фільтри, і, відповідно, регулює навантаження на весь офіс», – сказав суддя. І пояснив, що перше завдання консультанта – відсортувати документи, які не відповідають вимогам закону (наприклад, не сплачено судовий збір, немає підписів тощо). Вони залишаються без руху або повертаються заявнику.
Далі відсіюються справи, які можуть бути малозначними за ціною позову, потім – такі, в яких ціна позову більша за сто розмірів прожиткового мінімуму, але справи не складні, і суд може їх визнати малозначними. Наступними відбираються скарги, де не зазначені підстави для касаційного оскарження, тобто не наведено порушення норм матеріального і процесуального права. Також окремо відсіюються справи, в яких касаційна скарга явно не обґрунтована – з цієї підстави суддя може відмовити у відкритті провадження.
Залишаються скарги, оформлені відповідно до вимог закону, і за ними можна відкрити провадження. Вони також розподіляються за категоріями. Зокрема, наприклад, справи, в яких судові рішення можуть бути залишені без змін і справи, рішення у яких підлягають обов’язковому скасуванню з направленням справи на новий розгляд або для продовження розгляду, наприклад якщо рішення не підписано будь-яким із суддів або підписане не тими суддями, що зазначені у судовому рішенні, або справу розглянуто за відсутності будь – кого з учасників справи, належним чином не повідомлених про дату, час і місце судового засідання тощо.
«Я ретельно зупинився на всіх цих моментах, щоб ви зрозуміли, наскільки робота консультанта є важливою. У людини на цій посаді повинна бути швидка реакція, достатній рівень знань, і вона має бачити перспективу справи», – пояснив суддя.
Також в офісі працює два помічники судді, основна мета яких – слідкувати за однаковим застосуванням закону. Тому в першу чергу функція помічника – моніторинг судової практики КЦС ВС, а також суміжних адміністративної та господарської юрисдикції. Крім того, доповідач наголосив, що консультант і помічники фактично перевіряють роботу суддів першої та апеляційної інстанцій, тож вони мають бути не менш фаховими за них. «Перед тим як розподілити обов’язки в офісі мені довелось вивчати характер кожного працівника, схильності, здатності, а потім уже вирішувати, хто буде обіймати посаду помічника, консультанта, кому яку роль належить виконувати», – розповів Сергій Мартєв.
Європейські експерти також відзначали, що і в Німеччині, і в Нідерландах у судах цивільної юрисдикції оскаржується лише 5% рішень першої інстанції, а 95% набирають законної сили. Вони запитали, що можна зробити, щоб покращити ситуацію з навантаженням на суддів в Україні. У відповідь звучали різні причини такого стану речей, зокрема незаповнення суддівського штату, що впливає на навантаження і, відповідно, якість судочинства, подекуди недостатній фаховий рівень адвокатів тощо. Отримана експертами Проекту Twinning інформація буде використана для підготовки експертних рекомендацій з питань вдосконалення процесуального законодавства в частині касаційного провадження.