Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Найважливішим є строки розгляду справ. Людині, яка звертається до суду за захистом своїх прав, байдуже, скільки справ є у Верховному Суді. Їй важливо, за який час її справа буде розглянута. Для суддів це має бути основним показником, завдяки якому ми зможемо зрозуміти, став кращим менеджмент у Верховному Суді чи ні. Про це говорила суддя Великої Палати Верховного Суду Олена Кібенко, виступаючи з доповіддю на тему «Менеджмент у Верховному Суді – досвід для нових окружних та апеляційних судів» під час конференції «Роль Верховного Суду в забезпеченні прав і свобод людини».
Олена Кібенко зазначила, що на першому Пленумі Верховного Суду 30 листопада 2017 року створено дві робочі групи з менеджменту та комунікацій, до складу яких увійшли судді різних касаційних судів, котрі мали вдосконалити внутрішні процеси менеджменту. Трохи пізніше групи об’єдналися. У січні 2018 року група вже розробила план реалізації комунікаційної стратегії та вдосконалення менеджменту Верховного Суду.
Для реалізації комунікаційної стратегії створені офіційний сайт Верховного Суду на порталі «Судова влада України» і сторінка Суду в мережі Facebook. Головне завдання – більше розповідати про роботу Верховного Суду простою мовою. За рік роботи сторінка ВС у Facebook має близько 27 тис. підписників. Оскільки існує припущення, що правова інформація є не надто цікавою, то важливо писати зрозумілою, простою мовою навіть про складні судові рішення, використовувати інфографіку для надання статистичної інформації, надавати максимально стислий виклад судових рішень, що є актуальним у сучасному світі. Верховний Суд надає перевагу інтерактивному спілкуванню – дуже важливо не тільки розповісти про кожний свій крок, а також почути думку й оцінку людей щодо діяльності та рішень Верховного Суду.
Суддя ВП ВС поінформувала, що для того щоб люди могли розібратися у значній кількості рішень, які ухвалює Верховний Суд, запроваджено випуск дайджесту, до якого включено огляд найважливіших постанов ВС. Заплановано формування щотижневого дайджесту, позачергового (коли судді відступають від правової позиції), тематичного (постанови ВС у певній категорії справ), піврічного (систематизовані постанови ВС з виділенням «пілотних» справ).
Олена Кібенко також повідомила, що у Верховному Суді здійснено аудит фронт-офісів ВС, де перебувають учасники судових справ з метою створення для них більш зручних умов – доступ до Wi-Fi, наявність місць для очікування й роботи, гардероба, сейфів для зберігання речей, питної води. Ці умови мають бути однаковими у кожній з п’яти будівель ВС. «Процес поліпшення відбувається постійно, все, що заважає людям відчувати себе комфортно в стінах суду, ми намагаємося змінити», – зауважила суддя.
У Верховному Суді розпочато аудит і оптимізацію внутрішніх процесів. Для прикладу суддя розповіла про позитивний досвід Великої Палати. Основним методом аудиту став хронометраж засідань і витрат робочого часу судді протягом тижня, на підставі даних якого визначено коефіцієнти навантаження та планування засідань ВП.
У тестовому режимі працює програма «Jusnote» для автоматизованого обліку робочого часу співробітників правового департаменту.
Новий формат звітності ВС передбачає інформацію не про кількість отриманих чи розглянутих справ, а насамперед про строки проходження справ у Верховному Суді, резюмувала Олена Кібенко. Скорочення таких строків свідчитиме про ефективність нових підходів до менеджменту Верховного Суду.