Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Про це зазначено у рішенні, яке ухвалив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, розглянувши у касаційному порядку справу № 826/2507/18 за позовом до Кабінету Міністрів України про скасування встановлених КМУ 23 березня 2016 року постановою № 203 норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників.
Верховний Суд залишив без змін рішення судів першої та апеляційної інстанцій, якими скасовано дію норм споживання газу без лічильників, затверджених постановою № 203. Ця постанова визнана протиправною та нечинною через недотримання Урядом при її прийнятті принципів державної регуляторної політики (передбачуваності, плановості, обґрунтованості), відсутності аналізу регуляторного впливу акта, порушення вимог щодо оприлюднення регуляторного акта та документа, що містить аналіз його регуляторного впливу, непогодження акта з Державною регуляторною службою України.
Ухвалюючи рішення, суди врахували позицію уповноваженого органу – Державної регуляторної служби України, яка прийняла рішення про відмову в погодженні проекту регуляторного акта – постанови № 203, оскільки вона не відповідає вимогам статей 4, 5, 8, 9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», а саме: для цілей державного регулювання норм споживання природного газу повинні в обов'язковому порядку додаватись фінансово-економічні розрахунки, які б підтверджували необґрунтованість діючих норм споживання газу. Відсутність таких розрахунків та, відповідно, зміна норм споживання газу для споживачів без лічильників негативно впливає на, зокрема, інтереси населення (інших споживачів, що використовують лічильники) та держави в цілому.
При ухваленні рішення Суд взяв до уваги те, що найефективнішим способом обліку споживання природного газу та забезпечення додаткових заходів, спрямованих на енергоефективність, є встановлення лічильників. При цьому, держава в особі компетентних органів зобов'язана забезпечити доступні умови для встановлення приладів обліку споживання природного газу. З цією метою було прийнято Закон України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу».
Згідно із ч. 2 ст. 2 цього Закону з метою забезпечення комерційного обліку природного газу для населення суб'єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, оснащують споживачів природного газу - фізичних осіб (населення) індивідуальними лічильниками газу.
Враховуючи зазначене та з метою забезпечення принципу соціальної справедливості, дотримання балансу приватних та публічних інтересів, а також керуючись частиною другою статті 265 КАС України, колегія суддів дійшла висновку, що постанова № 203, втрачає чинність з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі. Цим самим Верховний Суд захистив споживачів від необґрунтованого донарахування боргу за тривалий час, змінивши рішення судів попередніх інстанцій, які виходили з того, що зазначений акт Кабінету Міністрів України є таким, що не підлягає застосуванню, з моменту його прийняття (2016 рік).
Постанова Верховного Суду від 27 листопада 2018 року у справі № 826/2507/18 – http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/78159531.