Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Для суддів та працівників апарату Касаційного адміністративного суду у складі ВС пройшов семінар «Доступ до публічної інформації: сутність, особливості та способи захисту». Захід, що відбувся 10 грудня 2018 року, проведено в рамках Всеукраїнського тижня права, приуроченого до 70-ї річниці прийняття Загальної декларації прав людини.
З доповідями виступили доцент кафедри адміністративного права юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, член Науково-консультативної ради при Верховному Суді Олег Заярний, експерт з відкритих даних, ініціатива OpenUp Ukraine Надія Бабинська, співзасновник ГО «Український інститут з прав людини» Ірина Кушнір, заступник директора департаменту – начальник відділу права на звернення та отримання інформації Департаменту моніторингу інформаційних прав Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Олексій Кабанов.
Голова КАС ВС Михайло Смокович у вступному слові зазначив, що громадянам гарантується право на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених Законом України «Про доступ до публічної інформації», та інформації, що становить суспільний інтерес. Нині за правилами КАС України спори щодо рішень, дій і бездіяльності відповідних суб’єктів владних повноважень та розпорядників публічної інформації розглядають адміністративні суди. Але є низка питань, зокрема: законодавець не визначив чітко, в якому провадженні розглядати ці справи – у загальному чи спрощеному, чи належать вони до малозначних. Ці питання мають бути вирішені на користь тих, хто захищає своє гарантоване законом право на доступ до публічної інформації, висловив сподівання Михайло Смокович.
На його думку, непорозуміння виникають і через те, що не завжди позивачі чітко розуміють поняття «публічна інформація» і вимагають від суб’єктів владних повноважень надати їм інформацію, створення та розміщення якої закон не вимагає. З іншого боку, іноді суб’єкти владних повноважень не зважають на те, що при недотриманні сукупності вимог ч. 2 ст. 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації», які регламентують обмеження доступу до конфіденційної, службової, таємної інформації, така інформація має бути надана, пояснив голова КАС ВС. Адже неприпустимими є випадки, коли суб’єкти владних повноважень утаємничують інформацію, яку зобов’язані надати за будь-яких обставин, особливо щодо бюджетних коштів, заробітних плат, пенсійних виплат, виділення земельних ділянок, житла тощо.
У ході семінару учасники обговорили новели українського законодавства та особливості застосування норм для отримання публічної інформації у формі відкритих даних. Окрім того, тренери розповіли про механізм дослідження підстав для обмеження доступу до публічної інформації та розкрили у цьому контексті стандарти Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, поінформували про підстави і способи захисту права особи на доступ до публічної інформації Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини, а також звернули увагу на особливості застосування адміністративними судами способів захисту права особи на доступ до публічної інформації.