Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Про розгляд адміністративних спорів у касаційному порядку в країнах Європи розповів суддя Федерального адміністративного суду Федеративної Республіки Німеччина Мартін Штайнкюлер у ході семінару для суддів та помічників суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді у рамках проекту Twinning «Посилення інституційної спроможності Верховного Суду України у сфері захисту прав людини на національному рівні». Захід відбувся 4–5 червня 2018 року у співпраці з Верховним Судом та Національною школою суддів України.
Суддя Федерального адміністративного суду ФРН Мартін Штайнкюлер повідомив, що перший адміністративний суд у Німеччині був створений ще у 1863 року. Нині в Німеччині діють суди загальної юрисдикції, спеціалізовані суди, які розглядають справи, пов’язані з трудовими відносинами, адміністративні, соціальні і фінансові суди, а також Федеральний Конституційний суд – найвищий суд всієї судової системи.
Мартін Штайнкюлер запевнив, що в Німеччині чітко розмежовано підсудність справ, тож спорів щодо їх належності до конкретної юрисдикції немає. Крім того, якщо позивач помиляється з вибором юрисдикції для розгляду спору, то суди самі перенаправляють позов до компетентного суду. Також експерт зауважив, що в Німеччині не можна одразу подати позов до адміністративного суду, спочатку потрібно подати скаргу до тієї установи, з рішенням якої не згодні. Позов до адміністративного суду може бути поданий лише тоді, коли скаргу буде розглянуто у відповідній державній установі.
У рамках проекту Twinning 6 червня ц.р. відбулася також особиста зустріч голови КАС ВС Михайла Смоковича з німецьким колегою Мартіном Штайнкюлером. У зустрічі також взяли участь cекретар судової палати КАС ВС Раїса Ханова та постійний радник проекту Twinning Яутріте Брієде.
Михайло Смокович зауважив, що відповідно до змін у процесуальному законодавстві Касаційний адміністративний суд має великі повноваження, наприклад, може зобов’язати суб’єкта владних повноважень прийняти рішення. Наприклад, може зобов’язати міграційну службу надати особі статус біженця. Суд може втручатися у нормотворчу діяльність суб’єкта владних повноважень, скажімо, зобов’язати органи місцевої влади переглянути тарифи відповідно до закону. Тобто суди можуть перевіряти нормативні акти на відповідність закону і Конституції. Такі зміни сприяють ефективному захисту прав та інтересів фізичних та юридичних осіб.
Суддя Федерального адміністративного суду ФРН Мартін Штайнкюлер вбачає позитивні перспективи від запровадження судової реформи. Він також висловив думку, що потрібно прагнути, щоб спори вирішувалися переважно в досудовому порядку, а суд був виключним варіантом для вирішення адміністративних справ.