flag Судова влада України
| Українська | English |

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Про застосування Закону України «Про адміністративну процедуру» при вирішенні адміністративними судами публічно-правових спорів говорили на Всеукраїнському круглому столі

20 грудня 2024, 15:40

Сфера дії Закону України «Про адміністративну процедуру», принципи адміністративної процедури як критерії перевірки судами оскаржуваних рішень, дій та бездіяльності суб’єктів владних повноважень, практичні проблеми застосування Закону України «Про адміністративну процедуру» при розгляді адміністративними судами окремих категорій адміністративних справ – ці та інші питання обговорили на Всеукраїнському круглому столі «Застосування Закону України "Про адміністративну процедуру" при вирішенні адміністративними судами публічно-правових спорів: концептуальні підходи та практичні проблеми». Участь у заході взяли голова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Михайло Смокович і судді Верховного Суду у Касаційному адміністративному суді Володимир Бевзенко та Семен Стеценко.

У вітальному слові голова КАС ВС Михайло Смокович висловив вдячність організаторам круглого столу за можливість обговорення такої актуальної тематики. Доповідач нагадав, що нещодавно в КАС ВС відбулася зустріч-дискусія за участю представників проєкту ЄС «Право-Justice», на якій ішлося про особливості застосування Законів України «Про адміністративну процедуру» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України "Про адміністративну процедуру"» (від 10 жовтня 2024 року № 4017-ІХ). Важливо, що в подібних заходах беруть участь міжнародні експерти, судді, теоретики та правники, оскільки вони мають знати про пріоритети адміністративної процедури.

На думку очільника КАС ВС, адміністративна процедура є успішним кроком до зближення українського законодавства з європейським. Він зауважив, що закони України «Про адміністративну процедуру» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України "Про адміністративну процедуру"» надали можливості та розширили їх перелік для громадян, які звертаються до органу публічної влади, щодо процедури розгляду їхніх звернення, скарги чи заяви, безумовно, за умови дієвої реалізації законодавчих положень.

Підсумовуючи, Михайло Смокович побажав учасникам заходу творчої наснаги в реалізації конструктивних ідей, концептуальних підходів у вирішенні практичних проблем реалізації адміністративних процедур і плідної роботи задля утвердження верховенства права та перемоги нашої незалежної правової європейської держави.

Суддя ВС у КАС Володимир Бевзенко виступив з доповіддю на тему «Закон України "Про адміністративну процедуру", Закон України  № 4017-ІХ: теорія і практика першого досвіду і особливостей застосування».

На переконання доповідача, відповідні закони насамперед упорядковують та ретельно формалізують адміністративно-правові відносини з публічною владою. Добре відомо, що Закон України «Про адміністративну процедуру» поширюється на адміністративно-правові відносини, проте є винятки, коли зазначений Закон не формалізовано, але все ж застосовується. «Відсутність чіткої формалізації – це виклики, з якими ще доведеться працювати і давати відповідь про застосовність цього Закону в адміністративно-правових відносинах», – акцентував суддя.

Володимир Бевзенко зазначив, що з прийняттям Закону України «Про адміністративну процедуру» та Закону № 4017-ІХ спостерігається виклад змісту чинного національного законодавства, яке містить адміністративні процедури мовою Закону України «Про адміністративну процедуру». Так, зокрема були внесені зміни понятійного характеру. Суддя висловив сподівання, що відтепер це також позначиться і на захисті прав людей та послідовності адміністративної практики.

Зрештою, як зауважив спікер, із прийняттям цих двох законів передбачено, що адміністративні акти, рішення, дії та бездіяльність в адміністративно-правових відносинах мають оскаржуватися до адміністративного суду. «Не потрібно боятися застосовувати Закон України «Про адміністративну процедуру», оскільки процедурні норми ще з 2005 року містилися у ст. 2 КАС України і відтепер ці процедури, критерії оцінки рішень, дії та бездіяльності суб’єктів владних повноважень витлумачені, виписані та конкретизовані в чітких механізмах у Законі України «Про адміністративну процедуру», зокрема у ст. 4», – додав Володимир Бевзенко.

Говорячи про ці два закони, потрібно розуміти, що їх впровадження – спільна відповідальність. Зокрема, ця відповідальність покладається насамперед на освіту й науку, адже всі ті питання і виклики, які сьогодні постають, містяться в царині загального адміністративного права. Успішність і розвиток адміністративно-правових відносин, які регулюються Законом України «Про адміністративну процедуру», залежатиме від адміністративного правозастосування. Безумовно, важливою буде і судова практика про застосування цього Закону, наголосив суддя.

В межах виступу Володимир Бевзенко також ознайомив учасників з позиціями КАС ВС щодо застосування Закону України «Про адміністративну процедуру».

Детальніше – у презентації за посиланням https://court.gov.ua/storage/portal/supreme/prezentacii_2024/Prezent_ZU_adminproced.pdf .

Захід організував Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого.