Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Справедливе та ефективне судочинство є однією з найважливіших складових кожної правової держави. Одним із ключових інструментів для досягнення цієї мети, зокрема, є належно розроблені процесуальні правила суду із запровадженням єдиних стандартів вирішення процесуальних питань, які приймаються із застосуванням суддівського розсуду.
На цьому наголосив Голова Верховного Суду Станіслав Кравченко під час нідерландсько-української конференції високого рівня «Процесуальні правила суду як методологія забезпечення передбачуваності та прозорості відправлення правосуддя».
Очільник ВС подякував керівниці нідерландсько-українського проєкту «Судова влада і суспільство в Україні», віцеголові Окружного суду Амстердама Естер де Рой за підготовку Методології розробки та застосування процесуальних правил суду як ефективного інструменту прозорості й передбачуваності відправлення правосуддя, а також за можливість професійного обговорення спільних для обох країн проблем, пов’язаних з відправленням правосуддя, та визначення шляхів для підвищення ефективності роботи судів.
Також Станіслав Кравченко висловив вдячність Посольству Королівства Нідерланди в Україні й усьому нідерландському народові за співпрацю та підтримку України в надскладні для неї часи.
Голова ВС зауважив, що досвід нідерландських суддів щодо розроблення та вдосконалення процесуальних правил для забезпечення ефективного правосуддя є дуже цінним для судової системи України. Так, ЄСПЛ у своїх рішеннях у справах проти України нерідко вказує на проблему щодо надмірної тривалості судових проваджень, одними з ключових причин якої є неявка учасників процесу в судове засідання та зловживання сторонами своїми процесуальними правами. Парламент працює над вирішенням цієї проблеми на законодавчому рівні, водночас і судова влада може самостійно встановити певні правила, на які орієнтуватимуться всі учасники судових процесів.
Станіслав Кравченко акцентував, що в умовах війни це питання потребує ще більшої уваги. Окрім цього, на сьогодні існує цілий комплекс проблем, що негативно впливають на організацію роботи судів, тому кожен крок, спрямований на покращення ефективності здійснення судочинства, є цінним внеском у розв’язання проблеми загалом.
Голова ВС зауважив, що Правила здійснення ефективного судочинства, які розробляються в межах зазначеного проєкту, нині проходять апробацію в пілотних судах Києва, Вінниці та Одеси і вже зараз можна стверджувати про їх ефективність.
Запровадження таких Правил, на переконання Станіслава Кравченка, забезпечить прозорість у вирішенні процедурних питань, зручність проведення судових засідань, економію ресурсів і безпеку для учасників процесів.
Надзвичайний і Повноважний Посол Королівства Нідерланди в Україні Єннес де Мол наголосив, що Нідерланди разом із міжнародними партнерами працюють над тим, щоб відновити справедливість для українського народу та зупинити безкарність росії. Це робиться, зокрема, в межах проєктів, завданням яких є посилення верховенства права в Україні, з метою підвищення рівня довіри до судової системи, адже креативна, здатна до змін і стійка судова система є опорою українського суспільства.
Єннес де Мол зауважив, що, не зважаючи на розвʼязану росією неспровоковану агресивну війну, стійке й сміливе українське суспільство продовжує робити те, що може й повинне, і на полі бою, і на міжнародній дипломатичній арені, і в окремих справах у залах суду. Це суспільство, яке прагне й очікує позитивних змін, працює над судовою реформою та йде своїм євроатлантичним шляхом.
Посол також зазначив, що розроблені Правила сприятимуть ефективності й результативності роботи судів, передбачуваності та прозорості процесуальних рішень, а також запевнив, що Нідерланди підтримуватимуть Україну доти, доки буде потрібно.
Голова Вищої ради правосуддя Григорій Усик висловив переконання, що саме незалежний суд, який матиме достатній, зрозумілий і передбачуваний процесуальний інструментарій і поряд з імперативними приписами процесуальних кодексів застосовуватиме ще й правила ефективного судочинства, зможе забезпечити справедливий, прозорий та ефективний розгляд справ. Такі правила не заміняють норми процесуальних кодексів, а натомість покликані насамперед вирішити проблемні питання, що не повною мірою врегульовані на законодавчому рівні, та сприятимуть кращій організації судового процесу.
Генеральний прокурор Андрій Костін акцентував, що Україна продовжує боротися за свою незалежність і в цьому контексті роль судової влади стає ще важливішою. Метою ініціативи щодо розроблення Правил є пошук ефективних інструментів для пришвидшення судових процесів у судах усіх юрисдикцій, адже відкладене правосуддя означає відсутність правосуддя. Це той спосіб, який дасть змогу вчасно і належним чином захистити права та інтереси людей і бізнесу.
Голова Ради суддів України Богдан Моніч поінформував, що нині робота над Правилами практично завершена. На його переконання, вони стануть чітким керівництвом для всіх, хто безпосередньо залучений до процесу здійснення правосуддя. Голова РСУ також додав, що ці Правила охоплюють не лише питання процесуальної діяльності, а й різні аспекти організації роботи та етичні норми поведінки учасників судових проваджень.
Ректор Національної школи суддів України Микола Оніщук зауважив, що одним із важливих завдань нинішньої судової реформи є покращення доступу до правосуддя. У цьому контексті рекомендації, напрацьовані нідерландськими та українськими експертами в межах проєкту «Судова влада і суспільство в Україні», будуть корисними для українських судів з погляду забезпечення належної та ефективної організації роботи, особливо тоді, коли йдеться про процесуальні правила, які не мають належної чіткості та на практиці можуть тлумачитися по-різному. До того ж, на думку Миколи Оніщука, процесуальне законодавство є доволі зарегульованим і не завжди дозволяє суддям забезпечити досить швидкий та ефективний розгляд справ, а з огляду на кадровий дефіцит у судовій системі ця проблема суттєво загострюється.
Висвітлюючи питання щодо ролі процесуальних правил у посиленні довіри суспільства до судів, Голова Верховного Суду Нідерландів Дінеке де Грот зауважила, що такі правила є дієвим інструментом забезпечення правової визначеності та прозорості процесу здійснення правосуддя. Вони не можуть вважатися загальнообовʼязковими, однак ці правила є обовʼязковими для судів в силу загальних принципів належної правової процедури. Їхній зміст і сфера їхньої дії мають такий характер, що дозволяють застосовувати їх до учасників процесу як норми права.
Дінеке де Грот звернула увагу на те, що такі Правила є формою самозобовʼязання суддів, тож їх має затверджувати орган суддівського самоврядування, навіть якщо закон прямо не передбачає такого його повноваження. При цьому судам важливо публічно комунікувати про правовий характер і обсяг цих настанов.
Суддя ЄСПЛ від України Микола Гнатовський зазначив, що організація роботи судів залежить насамперед від національних конституційних традицій та волі законодавця, тоді як Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод не висуває конкретних вимог щодо вирішення цих питань. Водночас шлях їх вирішення безумовно має відповідати нормам Конвенції, Конституції України та іншим законодавчим актам.
За словами Миколи Гнатовського, в Україні параметри функціонування судової влади встановлюються передусім на законодавчому рівні. Однак це не означає, що в судах не може існувати внутрішнього регламенту. Разом із тим ЄСПЛ звертає увагу на те, що при застосуванні процесуальних норм судам слід уникати як надмірного формалізму, оскільки він негативно впливає на загальну справедливість судового провадження, так і надмірної гнучкості, яка не враховує процесуальних вимог, чітко встановлених законодавцем. Обидва ці явища є неприйнятними та суперечать ст. 6 Конвенції.
Заступниця голови Ради правосуддя Нідерландів Аріане Дорсман розповіла про досвід розробки та затвердження Правил організації ефективного судочинства в Нідерландах. Вона повідомила, що ці Правила складаються зі статей, які відображають хід судового розгляду справи від моменту подання сторонами процесуальних документів до ухвалення судового рішення. Робочий комітет обговорював різні варіанти єдиної національної процедури, враховуючи пропозиції представників різних юридичних професій, допоки не було досягнуто консенсусу щодо кожного з положень. Надалі текст Правил був переданий на затвердження групі суддів з усієї країни та оприлюднений для ознайомлення громадськості. У випадку змін у процесуальному законодавстві Правила оновлюються. До того ж представники судів чи адвокатської спільноти можуть повідомити про виявлені у Правилах недоліки чи вносити пропозиції щодо їх вдосконалення, надіславши відповідного листа на електронну адресу компетентного органу.
Запровадження таких Правил, за словами Аріане Дорсман, допомогло врегулювати обсяг навантаження на суддів і вдосконалити ефективність роботи. Крім того, уніфіковані методи роботи дають судам змогу скоротити тривалість проваджень, спряють забезпеченню єдності судової практики та якості правосуддя.
Професор з питань юстиції та судового адміністрування Утрехтського університету Філіп Лангброк зауважив, що основною цінністю судового адміністрування є пропорційність – кількість використаного робочого часу має відповідати складності та важливості справи. Тож користь запровадження єдиних Правил ефективного судочинства полягає і в раціональному управлінні цим важливим ресурсом.
Підсумовуючи, суддя ВС у Касаційному адміністративному суді, національна експертка проєкту «Судова влада і суспільство» Наталія Блажівська зазначила, що проєкт «Судова влада і суспільство в Україні» є унікальним майданчиком для обміну досвідом, метою якого є насамперед побудова довіри між судами і суспільством. Також суддя висловила сподівання на те, що невдовзі результати роботи в межах цього проєкту будуть ефективно імплементовані та активно використовуватимуться на практиці.
Проєкт «Судова влада і суспільство в Україні» реалізується в рамках програми міжнародної підтримки MATRA Міністерства закордонних справ Королівства Нідерландів.