Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Із 16 позовних заяв, поданих Міністерством юстиції України про заборону політичних партій, Восьмий апеляційний адміністративний суд вже розглянув дев’ять. В усіх справах позовні вимоги задоволені. Ці рішення ще не набрали законної сили, вони можуть бути оскаржені в апеляційному порядку до Верховного Суду у складі колегії Касаційного адміністративного суду.
Про це розповів голова КАС ВС Михайло Смокович під час семінару, присвяченого обговоренню деяких теоретичних і практичних проблем щодо правового статусу політичних партій. Захід проведений 16 червня 2022 року Центром дослідження верховенства права спільно з кафедрою загальнотеоретичного правознавства та публічного права Національного університету «Києво-Могилянська академія».
Михайло Смокович звернув увагу на важливі процесуальні новели: Законом України від 3 травня 2022 року № 2243-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій» КАС України доповнено ст. 289-3 «Особливості провадження у справах за адміністративними позовами про заборону політичної партії».
Право звернутися з адміністративним позовом про заборону політичної партії має центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань.
На період воєнного стану такі адміністративні справи розглядає Восьмий ААС як суд першої інстанції.
У разі постановлення судом першої інстанції в адміністративній справі ухвали, яка підлягає апеляційному оскарженню, чи ухвалення рішення суд першої інстанції надсилає копії матеріалів справи в електронному вигляді до суду апеляційної інстанції для забезпечення можливості невідкладного розгляду апеляційних скарг на такі судові рішення у разі їх подання. Михайло Смокович дуже схвально сприймає те, що судова система переходить до електронного судочинства і законодавець ці норми закладає в процесуальний закон.
Він також уточнив, що судом апеляційної інстанції в адміністративних справах цієї категорії є Верховний Суд у складі колегії Касаційного адміністративного суду не менше ніж із п’яти суддів. Судове рішення Верховного Суду в таких справах – остаточне і касаційному оскарженню не підлягає.
В ході наукового семінару головним чином обговорювали доповідь доцента Національного університету «Києво-Могилянська академія» Юрія Ключковського «Політична партія як суб'єкт права», у якій науковець висловив думку, що регулювання політичних партій має бути переглянуто з огляду на те, що цивілістичний статус юридичної особи для політичної партії не є і не може бути визначальним.
Основний статус політичної партії – публічно-правовий, оскільки політична партія – це об’єднання громадян, метою діяльності якого є висування кандидатів на демократичних виборах для формування органів державної влади та місцевого самоврядування. Але з моменту реєстрації політична партія набуває статусу юридичної особи. Це уявлення про партію як юридичну особу на практиці переноситься й на інші публічні правовідносини партій, що спотворює їх природу. Втім, на відміну від прав юридичної особи, партія має обмежену (виключну) цивільну правоздатність.
Юрій Ключковський вважає, що певною мірою питання статусу партій можуть стосуватися й проблем заборони та припинення існування політичних партій. На думку науковця, регулювання припинення діяльності політичних партій вимагає спеціальних норм.
У ході дискусії професор кафедри загальнотеоретичних та державно-правових наук Національного університету «Києво-Могилянська академія» суддя Конституційного Суду України у відставці Микола Козюбра зазначив, що не заперечував би статусу політичної партії як юридичної особи в цивільно-правовому розумінні, водночас він наголосив на важливості теми, оскільки мова йде про межі втручання держави в діяльність цих громадських об’єднань.
Михайло Смокович зазначив, що суди, вирішуючи справи, у яких стороною є політична партія, виходять із того, що вона є суб’єктом публічних відносин. Коли партія забороняється, все майно відходить державі. Партії, представлені у Верховній Раді, утримуються за рахунок платників податків, і витрати коштів перевіряє Національне агентство з питань запобігання корупції.
Очільник КАС ВС подякував науковцям за допомогу судам і запропонував їм зустрітися із суддями адміністративних судів для обговорення проблемних питань.