flag Судова влада України
| Українська | English |

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

У КЦС ВС розпочалася серія семінарів для секретарів судових засідань

31 січня 2022, 14:00

Касаційний цивільний суд у складі Верховного Суду започаткував серію факультативних семінарів для секретарів судових засідань з метою вдосконалення професійних знань і навичок. На таких заходах працівники мають змогу почути відповіді на найактуальніші практичні запитання, що виникають у їхній роботі, обмінятися досвідом тощо. Перший семінар відбувся 28 січня 2022 року, його провела суддя КЦС ВС, головуюча колегії суддів Ольга Ступак. Такі заходи заплановано проводити щомісяця.

На семінарі порушувалися питання щодо організації діяльності секретаря в офісі судді та роботи з касаційними скаргами.

Доповідачка зазначила, що секретарі судових засідань передусім забирають усю вхідну кореспонденцію на адресу судді. «Ви відповідальні за те, куди та як ці документи рухаються в суді, й дуже важливо правильно направити кожен із них далі після його отримання», – сказала Ольга Ступак. Зокрема, якщо надійшло клопотання, секретар повинен обов’язково поінформувати суддю (як і про надходження будь-яких інших процесуальних документів), а не тільки долучити цей документ до справи. При цьому слід враховувати можливу необхідність у негайному вирішенні клопотання. В іншому разі надалі може виникати багато проблем, аж до заявлення відводу судді з підстав процесуальних порушень.  

Доповідачка поділилася секретами роботи свого офісу, зокрема, показала, як зберігаються у справах поштові повідомлення, що підтверджують отримання стороною виклику до суду. Таке повідомлення – це маленький папірець, однак через його втрату сторона може заявити, що не була належним чином повідомлена про розгляд справи. «Ви повинні усвідомлювати, що ваша робота в офісі судді дуже важлива, й у всіх рішеннях Верховного Суду є частка вашої роботи. Тому кожному документу має бути приділена належна увага», – сказала Ольга Ступак. 

Крім того, вона зауважила, що в кожному офісі судді робота побудована по-різному. Але, на думку доповідачки, наступним завданням секретаря, після того як він зробив основну роботу, має бути опрацювання касаційних скарг.  Це дуже складна і відповідальна робота.

Ольга Ступак звернула увагу на такі питання для перевірки при роботі з касаційними скаргами:

  • підпис;
  • повноваження представника;
  • строк (учасник не учасник);
  • клопотання про поновлення строку;
  • судовий збір;
  • клопотання про звільнення (відстрочення, зменшення) судового збору;
  • учасники та їхні реквізити;
  • прохальна частина;
  • чи не було вже звернення до КЦС.

Наступну зустріч суддя пообіцяла присвятити питанню щодо підстав касаційного оскарження.

Зокрема, сьогодні учасники процесу можуть подавати до КЦС ВС документи як у паперовому вигляді, так і через ЄСІТС або надсилати на електронну пошту суду. В кожному разі слід переконатися, що вони підписані. В ЄСІТС це зробити просто, оскільки кабінет учасника верифіковано. Інколи буває, що на електронну пошту надсилають підписаний у паперовому вигляді та відскановиний документ. Якщо такий файл не підписаний ЕЦП, він не вважається підписаним. Щодо паперових документів, то трапляються випадки, коли учасники просто забувають їх підписати, а це підстава для повернення процесуального звернення.

Стосовно повноважень представника сторони Ольга Ступак звернула увагу, що адвокат має надати договір з клієнтом або ордер, оскільки ордер видається на підставі зазначеного договору.

Щодо процесуальних строків доповідачка зазначила, що потрібно враховувати, в який спосіб оголошувалося та вручалося учасникам справи рішення, зокрема, чи не було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення або чи не вирішувалася справа без виклику сторін.

Необхідно звертати увагу на прохальну частину касаційної скарги. Йдеться про те, що в ній можуть міститися вимоги, які не відповідають повноваженням суду касаційної інстанції.

Крім того, важливо перевірити, чи не звертався заявник раніше до КЦС ВС з тією самою скаргою в тій самій справі. Ольга Ступак розповіла, що буває, коли суд відмовляє в розгляді касаційної скарги, а заявник подає її знову. І таких звернень бувало до дев’яти. При цьому деяких заявників не лякають навіть можливі санкції за зловживання процесуальними правами.