flag Судова влада України
| Українська | English |

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Суддя КАС ВС Володимир Бевзенко поділився нюансами розгляду справ щодо регулювання містобудівної діяльності

09 листопада 2021, 10:59

Суддя Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду професор, д. ю. н. Володимир Бевзенко провів 5 листопада 2021 року лекцію «Огляд справ щодо регулювання містобудівної діяльності» в рамках правового практикуму «Юридична доктрина, практика ЄСПЛ та Верховного Суду в адміністративних справах», організованому юридичним порталом «Ratio Decidendi». Зокрема, він розповів про передумови захисту прав, свобод, інтересів учасників публічних будівельних правовідносин, адміністративну юрисдикцію і справи щодо регулювання містобудівної діяльності та зробив огляд практики Верховного Суду у справах щодо регулювання містобудівної діяльності.

Лектор зазначив, що справам щодо регулювання містобудівної діяльності властиві два основних види процедур: дозвільні (зокрема, дозвіл на виконання будівельних робіт) і втручальні (зокрема, державний архітектурно-будівельний контроль). За його словами, є чимало адміністративних справ, у яких скасовуються всі адміністративно-дозвільні акти, є непоодинокі випадки, коли справа доходить до знесення збудованого будинку з міркувань відсутності належної дозвільної документації, недотримання технічних умов і того, що об’єкт будівництва зведений там, де не мав би бути зведений.

Для справ щодо регулювання містобудівної діяльності, зауважив суддя КАС ВС, характерна і численна варіативність рішень, дій та бездіяльності суб’єктів владних повноважень: нормативно-правові акти, адміністративні акти, адміністративні договори, плани, приватноправові інструменти діяльності суб’єктів владних повноважень. На практиці виникає чимало проблем стосовно ідентифікації того чи іншого документа саме як рішення. Поряд із цим існують юридично нейтральні документи, які не можуть бути предметом оцінки в адміністративних судах.

«Рішення, дії та бездіяльність, які я перелічив вище, містяться у численних нормах права, що бентежить фахову авдиторію юристів та учасників будівельних відносин. Така різноманітність зумовлює різну реакцію адміністративних судів, а отже породжує неоднорідну судову практику», – акцентував Володимир Бевзенко. Крім кодексів, законів та нормативних актів Кабінету Міністрів України, є чимало наказів центральних органів виконавчої влади. Регуляторний вплив на будівельну сферу мають також державні будівельні норми (яких є понад 130) та галузеві будівельні норми.

Аналізуючи передумови захисту прав, свобод та інтересів учасників будівельних правовідносин, Володимир Бевзенко зупинився на наявності факту порушення цих суб’єктивних прав, свобод, інтересів, про що йдеться у ст. 125 Конституції України та ст. 2 КАС України. Цю передумову лектор проілюстрував постановою КАС ВС від 2 листопада 2021 року (справа № 420/2719/20). У цій справі дачно-будівельний кооператив та фізична особа звернулися до суду з позовом, у якому просили визнати протиправними і скасувати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, видані Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради компаніям-забудовникам, які є третіми особами у справі. Позивачі зазначили, що спірні містобудівні умови та обмеження порушують екологічні права територіальної громади і членів кооперативу. Суди попередніх інстанцій закрили провадження у справі. КАС ВС погодився з доводами позивача щодо наявності в нього екологічного інтересу та необхідністю захисту саме екологічних прав при оскарженні спірних містобудівних умов та обмежень. Також установлено, що цьому публічно-правовому спору притаманні всі критерії адміністративної юрисдикції. КАС ВС скасував рішення судів попередніх інстанцій, а справу направив для продовження розгляду в суд першої інстанції.

Коментуючи цю справу, лектор зазначив, що адміністративне судочинство захищає права як публічного, так і приватного характеру, і приватність чи публічність права жодним чином не може визначати природу суспільних правовідносин. Якщо йдеться про містобудівні умови та обмеження, то ці відносини залишаються адміністративними, які б права особа не захищала.

Із презентацією Володимира Бевзенка можна ознайомитися тут.