flag Судова влада України
| Українська | English |

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Належне бюджетне фінансування є запорукою ефективної роботи судової системи – Богдан Львов

14 червня 2021, 16:31

10 червня 2021 року відбувся круглий стіл, на якому національні експерти Ради Європи, представники аудиторсько-консалтингової компанії «Ернст енд Янг», у рамках проєктів РЄ «Підтримка судової влади України в забезпеченні кращого доступу до правосуддя» та «Подальша підтримка виконання Україною рішень у контексті статті 6 Європейської конвенції з прав людини» презентували проєкт аналітичного звіту за результатами юридичного та фінансового аналізу питань державного фінансування судової системи України у 2018–2021 роках.

Метою звіту є комплексний аналіз узгодженого обсягу фінансових та юридичних питань фінансування судової системи в Україні, у тому числі впливу такого фінансування на забезпечення українським громадянам права на справедливий суд, гарантованого ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Проведення такого аналізу викликане критичною ситуацією з недостатнім фінансуванням потреб судів на оплату праці працівників апаратів судів, надсилання поштових відправлень, придбання паперу тощо.

В обговоренні звіту взяли участь керівництво Верховного Суду, профільних парламентських комітетів, Міністерства фінансів України, судді різних юрисдикцій та інстанцій, представники органів судової влади, суддівського самоврядування та незалежних суддівських асоціацій.

Від імені Верховного Суду на заході виступив заступник Голови Верховного Суду, голова КГС ВС Богдан Львов, який у вітальному слові наголосив, що належне бюджетне фінансування є запорукою ефективної роботи судової системи. Проте, констатував він, на сьогодні в Україні не фінансуються належним чином видатки на розвиток судової влади – будівництво нових приміщень та забезпечення життєдіяльності судів загалом. Навіть обмежене фінансування поточних витрат, зокрема на відправлення судової кореспонденції, оплату телекомунікаційних послуг та електроенергії. Крім того, зі слів спікера, дедалі більше судів скаржаться на недостатнє фінансове забезпечення базових потреб функціонування – оплати праці працівників суду, комунальних послуг, підключення до інтернету та телефонного зв’язку.

Очільник КГС ВС також акцентував на надзвичайно важливій проблемі, перед якою постали більшість судів через відсутність належного фінансування для виплат заробітної плати, це звільнення працівників апарату. «Хоча й на кожну вакансію в апараті суду є кілька десятків нових претендентів, проте їхній кваліфікаційний рівень і досвід не можна порівняти з рівнем і досвідом тих фахівців, які багато років пропрацювали в судовій системі. Водночас на фоні постійного відтоку суддів і працівників апарату збільшується навантаження на тих, хто залишається працювати, та зростає тривалість розгляду справ. І така ситуація негативно відображається на здійсненні правосуддя та створює додаткові перепони на шляху реалізації кращого доступу до правосуддя, гарантованого Конституцією України та ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод», – зазначив Богдан Львов.

На думку спікера, забезпечення авторитету правосуддя в суспільстві неможливо формувати за відсутності належного бюджетного забезпечення. На сьогодні нагальною є термінова необхідність пошуку шляхів для подолання дефіциту фінансових ресурсів і, як наслідок, – забезпечення належного здійснення правосуддя. З огляду на масштаб проблеми має бути стратегічний підхід до її вирішення із залученням усіх гілок влади та законодавчим врегулюванням.

Заступник Голови Верховного Суду, голова КГС ВС Богдан Львов від імені Верховного Суду та від себе особисто подякував Раді Європи, яка через інструменти різних проєктів надає важливу експертну підтримку, та експертам Європейської комісії з питань ефективності правосуддя (CEPEJ). Він запевнив, що Верховний Суд орієнтований на продовження плідної співпраці, у тому числі в рамках проєктів «Підтримка судової влади України в забезпеченні кращого доступу до правосуддя» і «Подальша підтримка виконання Україною рішень у контексті статті 6 Європейської конвенції з прав людини», з метою застосування позитивного європейського досвіду, зокрема щодо здійснення правосуддя в умовах обмеженого бюджетного фінансування.