flag Судова влада України
| Українська | English |

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Судді ВС виступили спікерами на семінарі-практикумі, присвяченому особливостям застосування адміністративної процедури

16 травня 2025, 15:25

Секретар Великої Палати Верховного Суду Віталій Уркевич і суддя Верховного Суду у Касаційному адміністративному суді Володимир Бевзенко взяли участь у семінарі-практикумі для суддів, на якому йшлося про особливості застосування Закону України «Про адміністративну процедуру» та Закону України від 10 жовтня 2024 року № 4017-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України "Про адміністративну процедуру"».

Суддя ВС у КАС Володимир Бевзенко виступив з доповіддю на тему «Адміністративний орган: поняття, сутність, види». Зокрема, спікер зазначив, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України. З метою захисту прав, свобод та інтересів особи у сфері публічно-правових відносин діють адміністративні суди.

На думку спікера, для адміністративного органу характерні такі особливості:

  • приймає адміністративний акт у межах дискреції, у підсумку адміністративного провадження / адміністративної процедури, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України;
  • є функціональною категорією, і не завжди це орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування;
  • виконує адміністративні функції (владні управлінські функції / функції публічної адміністрації), тобто ті, які стосуються вирішення конкретних (індивідуальних) адміністративних справ;
  • «орган» потрібно розуміти лише як конструкцію законодавства, певну «фікцію»;
  • адміністративним органом може бути юридична особа, колективне утворення без статусу юридичної особи, індивідуальний суб’єкт, який приймає адміністративний акт.

Отже, зазначив Володимир Бевзенко, суб’єкта можна вважати адміністративним органом, якщо він виконує адміністративні функції, вирішує конкретні адміністративні справи та приймає відповідні акти. 

Спікер висвітлив поняття «адміністративний орган», посилаючись на ч. 1 ст. 2 Закону України «Про адміністративну процедуру». Він сказав, що адміністративний орган – орган виконавчої влади, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадова особа, інший суб’єкт, який відповідно до закону уповноважений здійснювати функції публічної адміністрації.

Суддя також роз’яснив зміст поняття «адміністративний акт», зазначивши, що це рішення або юридично значуща дія індивідуального характеру, прийняте (вчинена) адміністративним органом для вирішення конкретної справи та спрямоване (спрямована) на набуття, зміну, припинення чи реалізацію прав та/або обов’язків окремої особи (осіб).

Під час виступу Володимир Бевзенко навів види адміністративних органів залежно від належності до публічної влади та від організаційно-правної форми.

Крім того, доповідач детально проаналізував спільні та відмінні характеристики адміністративного органу, суб’єкта владних повноважень, суб'єкта делегованих повноважень і носія публічних повноважень.

Із презентацією Володимира Бевзенка можна ознайомитися за посиланням: https://court.gov.ua/storage/portal/supreme/prezentacii_2025/Prezent_Admin_organ_pon_sytn_vid.pdf.

У рамках семінару-практикуму Володимир Бевзенко також прочитав лекцію, присвячену адміністративній процедурі, розкривши її зміст, види та ключові особливості.

Детальніше – у презентації Володимира Бевзенка за посиланням: https://court.gov.ua/storage/portal/supreme/prezentacii_2025/Prezent_Admin_proced_zm_vid_osobl.pdf.

Про юрисдикційність спорів за участю адміністративного органу розповів Секретар Великої Палати ВС Віталій Уркевич. Він нагадав, що судова юрисдикція – це інститут права, який покликаний розмежувати компетенцію як різних ланок судової системи, так і різних видів судочинства – цивільного, кримінального, господарського та адміністративного. До критеріїв юрисдикційності спору належать:

  • характер спірних матеріальних правовідносин;
  • предмет спору;
  • суб’єктний склад правовідносин;
  • вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

Віталій Уркевич пояснив, що основним критерієм є характер спірних матеріальних правовідносин, і зазначив, що юрисдикційні спори передаються на розгляд ВП ВС з певних підстав. Справа підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду, коли учасник справи оскаржує судове рішення з підстав порушення правил предметної чи суб’єктної юрисдикції, крім випадків, якщо:

  • учасник справи, який оскаржує судове рішення, брав участь у розгляді справи в судах першої чи апеляційної інстанції і не заявляв про порушення правил предметної чи суб’єктної юрисдикції;
  • учасник справи, який оскаржує судове рішення, не обґрунтував порушення судом правил предметної чи суб’єктної юрисдикції наявністю судових рішень Верховного Суду у складі колегії суддів (палати, об’єднаної палати) іншого касаційного суду у справі з подібною підставою та предметом позову в подібних правовідносинах;
  • Велика Палата Верховного Суду вже викладала у своїй постанові висновок щодо питання предметної чи суб’єктної юрисдикції спору в подібних правовідносинах (ч. 6 ст. 302 ГПК України, ч. 6 ст. 403 ЦПК України, ч. 6 ст. 346 КАС України).

На прикладі судової практики ВС лектор окреслив питання, які стосуються юрисдикційності спорів за участю адміністративного органу у сфері будівництва, оподаткування, в соціальній галузі, відносинах публічної служби тощо. Крім того, розповідаючи про визначення юрисдикційності спорів у соціальній сфері, Віталій Уркевич зауважив, що на розгляді Великої Палати ВС перебуває справа № 308/17634/23, оскільки необхідно сформувати єдину правозастосовну практику щодо можливості встановлення судом в окремому провадженні в порядку цивільного судочинства факту перебування особи на утриманні військовослужбовця з метою подальшого оформлення одноразової грошової допомоги в контексті раніше сформульованих висновків у постанові ВП ВС від 18 січня 2024 року у справі № 560/17953/21.

Також Секретар ВП ВС ознайомив слухачів із функціоналом і пошуковими можливостями Supreme LAB. Це інноваційний ресурс, створений аналітиками та ІТ-фахівцями Верховного Суду, який надає зручний доступ до інформації про справи, що розглянуті палатами, об’єднаними палатами та Великою Палатою ВС або перебувають у них на розгляді, а також зразкові справи.

Отже, під час визначення юрисдикційності спорів, зазначив Віталій Уркевич, Верховний Суд зважає на такі підходи:

  • критерій визначення юрисдикції має бути максимально простим, зрозумілим;
  • один спір має вирішуватися судами лише один раз;
  • відповідачем у справі має бути та особа, з якою дійсно існує юридичний спір;
  • потрібно запобігати штучному створенню преюдиції.

Детальніше про практику ВС щодо визначення юрисдикційності спорів за участю адміністративного органу – у презентації Віталія Уркевича: https://court.gov.ua/storage/portal/supreme/prezentacii_2025/Prezent_Jyrusd_sporiv_admin_organ.pdf.

Захід організувала Національна школа суддів України спільно з проєктом ЄС «Право-Justice».

Фото надали організатори.