flag Судова влада України
| Українська | English |

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Суддя ВС Ігор Олендер розповів про актуальні питання оподаткування та публічної фінансової політики

02 березня 2023, 15:41

Суддя Верховного Суду у Касаційному адміністративному суді Ігор Олендер прочитав лекцію в межах програми підготовки для підтримання кваліфікації суддів окружних адміністративних судів.

Він висвітлив правові позиції Верховного Суду з розгляду податкових справ у правовому режимі антитерористичної операції, а також операції об’єднаних сил.

Так, у постанові від 26 жовтня 2022 року у справі № 320/5804/18 Верховний Суд, зокрема, дійшов висновку, що застереження в п. 9.4 ст. 9 Закону України «Про створення вільної економічної зони “Крим”» щодо непоширення на розрахунки за операціями резидентів України норм Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» обумовлено здійсненням відповідних операцій з особами, місцезнаходженням яких є територія вільної економічної зони «Крим». Юридичні особи, фізичні особи – підприємці та фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є така територія, мають право здійснювати господарську діяльність лише після зміни їхньої податкової адреси на іншу, на території України.

Суддя звернув увагу на постанову ВС від 21 квітня 2022 року у справі № 812/1159/17 щодо переміщення товарів у митний режим переробки. У цій справі ВС вказав, що дозвіл на переробку є письмовим дозволом митниці на поміщення товарів у митний режим переробки на митній території або митний режим переробки за межами митної території, а не документом дозвільного характеру, на який поширюється дія ст. 5 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції».

Розповів доповідач також про постанову ВС від 15 лютого 2022 року у справі № 808/2467/17, у якій зазначено, що працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, окрім інших встановлених державою гарантій, компенсується з бюджету середній заробіток. Правовою природою доходу, який отримує мобілізована особа, є компенсаційні виплати з державного бюджету. Такі виплати, що отримує мобілізована особа, не включаються до загального оподатковуваного доходу такої особи, у зв’язку із чим у роботодавця, як податкового агента щодо свого працівника, немає обов’язку нараховувати й утримувати податок з доходів фізичних осіб із таких виплат.

У постанові від 30 листопада 2022 року у справі № 280/5185/19 щодо нарахування податку на майно, відмінне від земельної ділянки, ВС дійшов висновку, що об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб і розташовані на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення, не є об’єктами оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідно до ст. 266 ПК України, а тому не можуть бути складником бази оподаткування.

Ігор Олендер ознайомив слухачів із правовою позицією, викладеною в постанові судової палати ВС від 11 вересня 2020 року у справі № 200/2402/19-а щодо виконання зобов’язань. Правовий висновок у ній полягає в тому, що закон, який встановлює тимчасове звільнення від виконання обов’язку платника єдиного внеску, не застосовується до особи, що не перебуває на податковому обліку на території населених пунктів, де проводилася АТО, за затвердженим переліком.

Звернув увагу суддя і на постанову ВС від 5 червня 2018 року у справі № 805/4569/16-а щодо звільнення суб’єкта господарювання від сплати за користування земельними ділянками на території проведення АТО. Суд дійшов висновку, що платники земельного податку, які провадили діяльність на території проведення АТО, звільняються від своїх обов’язків, зокрема щодо сплати орендної плати за землю державної або комунальної власності із 14 квітня 2014 року до 8 червня 2016 року. Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» є спеціальним законом у спірних правовідносинах, а тому його застосування узалежнюється від внесення відповідних змін до ПК України.

Щодо строків у податкових правовідносинах доповідач, серед іншого, розповів про постанову ВС від 11 травня 2022 року у справі № 200/11917/20-а. У цій справі ВС вказав, що в разі надходження від платника разом з податковою декларацією за звітний податковий період заяви зі скаргою на продавця / покупця податковий орган зобов’язаний провести документальну позапланову перевірку останнього відповідно до підпункту 78.1.9 п. 78.1 ст. 78 ПК України у 90-денний строк із дня надходження такої заяви / скарги.

Ігор Олендер також ознайомив слухачів із постановою ВС від 23 грудня 2022 року у справі № 140/12235/21, у якій колегія суддів дійшла висновку, що п. 52-2 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України встановлює умови спрощення адміністративної процедури в період дії карантину. Перебіг усіх строків давності, визначених ст. 102 цього Кодексу, зупинено на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), у якому завершується дія карантину, запровадженого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Висвітлив спікер і правову позицію, викладену в постанові Великої Палати ВС від 19 січня 2023 року у справі № 140/1770/19 щодо строків звернення з відшкодування ПДВ. У постанові зазначено, що платник податку на додану вартість може звернутися до адміністративного суду з вимогами про визнання протиправною бездіяльності суб’єкта владних повноважень з погашення заборгованості з відшкодування податку на додану вартість та/або пені, нарахованої на таку заборгованість, протягом шести місяців із дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Доповідач звернув увагу на постанову ВС від 27 січня 2022 року у справі № 160/11673/20 стосовно строку звернення до суду з позовом щодо оскарження податкових повідомлень-рішень. Суд дійшов висновку, що процесуальний строк звернення до суду з позовом про скасування податкового повідомлення-рішення (рішення про застосування штрафних санкцій), якщо платник не використовував процедуру досудового вирішення спору (адміністративного оскарження), визначається ч. 2 ст. 122 КАС України, становить шість місяців і обчислюється з дня, коли особа дізналася або мала дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Крім того, суддя розповів слухачам про правові висновки ВС щодо карантинних обмежень (постанова ВС від 17 травня 2022 року у справі № 520/592/21) та ненадання документів до перевірки (постанова ВС від 26 травня 2022 року у справі № 640/16990/19).

Захід організувала Національна школа суддів України.

Із презентацією Ігоря Олендера можна ознайомитися за посиланням: https://bit.ly/3SGPmhw.