flag Судова влада України
| Українська | English |

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Контрольний перелік показників з таймменеджменту

Переклад здійснено відділом міжнародно-правової взаємодії Верховного Суду

 

м. Страсбург, 16 червня 2023 року                                                                                                                                                    CEPEJ(2023)5

ЄВРОПЕЙСЬКА КОМІСІЯ З ПИТАНЬ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРАВОСУДДЯ
(CEPEJ)

КОНТРОЛЬНИЙ ПЕРЕЛІК ПОКАЗНИКІВ З ТАЙММЕНЕДЖМЕНТУ

 

Контрольний перелік показників для аналізу тривалості розгляду справ у судах

 

Документ, ухвалений на 40-му пленарному засіданні CEPEJ

(м. Страсбург, 15 та 16 червня 2023 року)

 

Загальні положення та мета Контрольного переліку показників

З метою запобігання надмірній тривалості судового розгляду компетентні судові органи повинні збирати необхідні дані щодо справ, що дасть їм змогу моніторити та аналізувати функціонування систем правосуддя.[1] Вони зможуть вжити відповідних заходів для запобігання затягуванню та скорочення строків розгляду справ. Регулярне оцінювання судових систем Європейською комісією з питань ефективності правосуддя (CEPEJ) дає можливість аналізувати ситуацію в державах – членах Ради Європи.

Європейська конвенція з прав людини та практика Європейського суду з прав людини передбачають ефективну реалізацію права на справедливий судовий розгляд упродовж розумного строку. Суд оцінює надмірну тривалість провадження з огляду на обставини справи, беручи до уваги, зокрема, складність кожної справи, поведінку заявника та відповідних органів влади, а також важливість питання для заявника в судовому процесі. Загальна тривалість судового розгляду повинна контролюватися і вимірюватися від моменту подання справи до суду до виконання остаточного судового рішення.

CEPEJ також узяв до уваги роботу Консультативної ради європейських суддів (КРЄС). Зокрема, це стосується Висновку № 6 КРЄС "Про справедливий судовий розгляд упродовж розумного строку та роль судді в судовому процесі з урахуванням альтернативних засобів вирішення спорів", а також думки інших організацій правників, представлених у CEPEJ як спостерігачі.

Контрольний перелік показників з таймменеджменту є першим інструментом діагностики та управління для судів. В документі представлено базовий перелік запитань, які допоможуть зібрати необхідну інформацію про справи та проаналізувати відповідні аспекти тривалості судових проваджень. Мета Контрольного переліку – на основі зібраної інформації та результатів аналізу допомогти судам вжити заходів для розгляду справ у розумні строки, встановити обґрунтовані строки та зробити судочинство більш прозорим і передбачуваним для відвідувачів суду.

 

КОНТРОЛЬНИЙ ПЕРЕЛІК ПОКАЗНИКІВ ТАЙММЕНЕДЖМЕНТУ

 

ПЕРШИЙ ПОКАЗНИК: ОЦІНКА ЗАГАЛЬНОЇ ТРИВАЛОСТІ СУДОВОГО ПРОВАДЖЕННЯ

Належне управління часом вимагає не лише вміння оцінити тривалість окремих етапів провадження, а й загальну тривалість провадження від його початку до ухвалення остаточного рішення та, за необхідності, до виконання судового рішення.

#

Питання

Відповідь

Коментар/НД/НЗ

1.a.

Чи відстежує суд тривалість розгляду справи від моменту відкриття провадження до ухвалення остаточного рішення, якщо після ухвалення рішення в першій інстанції справа продовжує розглядатися в інших судових органах?

Так/Ні

 

1.b.

Чи відстежує суд тривалість розгляду справи від моменту відкриття провадження до ухвалення остаточного рішення, якщо після ухвалення рішення в першій інстанції справа продовжує розглядатися в інших судових юрисдикціях?

Так/Ні

 

1.c.

Чи присвоює суд унікальний номер справі від початкового процесуального акта (провадження у справі, що надійшла до суду вперше) до остаточного судового рішення, включно з процедурами виконавчого провадження?

Так/Ні

 

1.d.

Чи все ще використовується первісна дата подання справи для обчислення тривалості провадження в разі об’єднання або виділення справ в окреме провадження?

Так/Ні

 

 

ДРУГИЙ ПОКАЗНИК: ВСТАНОВЛЕННЯ ЧАСОВИХ ОБМЕЖЕНЬ / СТАНДАРТІВ ЩОДО ТРИВАЛОСТІ ПРОВАДЖЕНЬ

З метою планування, прозорості, передбачуваності та оцінки тривалості судових проваджень слід встановити часові межі / стандарти та довести їх до відома відвідувачів суду.

Встановлення строків / стандартів провадження

#

Питання

Відповідь

Коментар/НД/НЗ

2.a.

Чи є якісь національні часові обмеження / стандарти, які визначають тривалість судового провадження?

Так/Ні

 

2.b.

Чи охоплюють вони всі категорії / типи справ (наприклад, цивільні, кримінальні, адміністративні тощо)?

Так/Ні

 

2.c.

Чи встановлювати судді часові обмеження / стандарти?

Так/Ні

 

2.d.

Чи є механізм моніторингу суддями тривалості судових проваджень?

Так/Ні

 

2.e.

Чи є оцінка часу, який суд витрачає на розгляд справи (час, витрачений суддями; працівниками апарату суду; іншим персоналом) для кожного типу справ?

Так/Ні

 

2. f.

Чи збирає суд дані про тривалість будь-якого виду альтернативного вирішення спорів (АВС), таких як: арбітраж, медіація та врегулювання спору шляхом примирення?

Так/Ні

 

2.g.

Чи збирає суд дані про будь-які пов’язані із судом види АВС при розрахунку тривалості розгляду справи?

Так/Ні

 

Прогнозованість тривалості провадження

#

Питання

Відповідь

Коментар/НД/НЗ

2.h.

Чи повідомляється користувачам суду (сторонам, адвокатам, іншим особам) прогнозована тривалість провадження?

Так/Ні

 

2.i.

Чи оприлюднює суд дані про тривалість судових проваджень для громадськості?

Так/Ні

 

2.j.

Чи складають судді процесуальні календарі?

Так/Ні

 

2.k.

Чи складають судді процесуальні календарі разом зі сторонами, враховуючи потреби учасників судового процесу?

Так/Ні

 

2.l.

Чи є процесуальне законодавство, яке зобов’язує суддів планувати тривалість судових проваджень?

Так/Ні

 

2.m.

Чи підписує суд домовленості з колегіями адвокатів та іншими адвокатськими об’єднаннями щодо строків і термінів розгляду справи?

Так/Ні

 

2.n.

Чи бере суд до уваги рекомендації CEPEJ щодо строків?

Так/Ні

 

 

ТРЕТІЙ ПОКАЗНИК: РОЗРОБКА КАТЕГОРІЙ СПРАВ ТА ВИЗНАЧЕННЯ ВАГОМОСТІ СПРАВ

Реалістичне та адекватне планування часових меж і загальної тривалості судових проваджень вимагає достатньо ретельного групування справ за ступенем їхньої складності. Впровадження методології визначення вагомості справи (методології складності справи) може стати корисним як для роботи суду, так і для відвідувачів суду.

#

Питання

Відповідь

Коментар/НД/НЗ

3.a.

Чи є розподіл справ за категоріями?

 

 

3.b.

Чи є розподіл справ за категоріями відповідно до їхньої складності?

Так/Ні

 

3.c.

Чи є розподіл справ за категоріями відповідно до їхньої орієнтовної тривалості?

Так/Ні

 

3.d.

Чи використовує суд будь-яку форму методології визначення вагомості справ для оцінки складності справ?

Так/Ні

 

3.e.

Чи використовує суд інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для застосування методології визначення вагомості справ?

Так/Ні

 

 

ЧЕТВЕРТИЙ ПОКАЗНИК: МОНІТОРИНГ СУДОВИХ ПРОВАДЖЕНЬ

Належний таймменеджмент має враховувати тривалість кожної окремої стадії судового провадження. Для цього слід відстежувати та аналізувати тривалість різних стадій провадження.

#

Питання

Відповідь

Коментар/НД/НЗ

4.a.

Чи збирає суд дані про такі процесуальні дії:

 

 

 

1

Дата подання первинної позовної заяви до суду

Так/Ні

 

 

2

Дата вручення процесуальних документів іншій стороні (сторонам)

Так/Ні

 

 

3

Початок стадії судового розгляду (перше усне слухання)

Так/Ні

 

 

4.i.

Кількість слухань (розгляд за основним предметом спору та розгляд із процесуального питання)

Так/Ні

 

 

4.ii

Дати слухань

Так/Ні

 

 

4.iii

Тривалість слухань

Так/Ні

 

 

5

Дата останнього слухання

Так/Ні

 

 

6

Дата ухвалення рішення суду першої інстанції

Так/Ні

 

 

7

Дата подання сторонами апеляційних скарг

Так/Ні

 

 

8

Дата рішення суду другої інстанції

Так/Ні

 

 

9

Дати інших ("позачергових") стадій та засобів правового захисту (наприклад, повторне відкриття справи або конституційний перегляд)

Так/Ні

 

 

10

Дата набрання законної сили остаточним рішенням

Так/Ні

 

4.b.

Чи використовує суд ці дані для розрахунку тривалості різних процесуальних етапів для більшості категорій справ?

Так/Ні

 

4.c.

Чи є дані про тривалість різних процесуальних дій доступними для сторін судового провадження?

Так/Ні

 

4.d.

Чи є дані про тривалість різних процесуальних дій доступними для громадськості?

Так/Ні

 

4.e.

Чи використовується інформація, пов’язана з процесуальними діями, для планування з метою виявлення та запобігання невиправданим затримкам, прискорення провадження та підвищення його ефективності?

Так/Ні

 

4.f.

Чи є оцінка очікуваного або максимального часу, необхідного для виконання певних процесуальних дій (наприклад, вручення документів, на підставі яких відкривається провадження; підготовка справи до усного слухання)?

Так/Ні

 

 

П’ЯТИЙ ПОКАЗНИК: ДІАГНОСТИКА ЗАТРИМОК ТА ПОМ’ЯКШЕННЯ ЇХНІХ НАСЛІДКІВ

Здійснюючи моніторинг тривалості розгляду справ, суди повинні мати налагоджені механізми та інформаційні панелі для оперативного виявлення надмірної тривалості (затримок) та накопичення нерозглянутих справ. Ці інструменти допомагають судам негайно сповіщати відповідальних осіб та відомства, щоб вони вжили відповідних заходів та виправили ситуацію, запобігаючи подальшим затримкам. Крім того, належна комунікація може значно підвищити ефективність судових проваджень, скоротити їхню тривалість та витрати на користь відвідувачів судів і самих судів. Комунікація повинна ґрунтуватися на встановлених правилах.

#

Питання

Відповідь

Коментар/НД/НЗ

5.a.

Чи може відповідальна особа або підрозділ, відповідальний за моніторинг судового провадження, чітко встановити затримки?

Так/Ні

 

5.b.

Чи використовує суд електронні автоматичні повідомлення про строки та часові обмеження?

Так/Ні

 

5.c.

Чи є в розпорядженні суду заходи для пом’якшення наслідків ситуацій, у яких виникають значні затримки?

Так/Ні

 

5.d.

Чи є механізми, за допомогою яких сторони можуть оскаржити під час судового розгляду невиправдано тривалу затримку виконання певних процесуальних дій?

Так/Ні

 

5.e.

Чи зобов’язана відповідальна особа або установа інформувати суд, компетентний орган або установу про невиправдані затримки у провадженні?

Так/Ні

 

5.f.

Чи може відповідальна особа вжити заходів для пом’якшення поточних затримок або запобігання майбутнім затримкам та прискорення провадження?

Так/Ні

 

5.g.

Чи можливе застосування санкцій до сторін / адвокатів / експертів, які затягують розгляд справи (наприклад, попередження, заміна, штрафи, рішення про витрати)?

Так/Ні

 

5.h.

Чи збираються дані про такі санкції?

Так/Ні

 

5.i

Чи періодично суд переглядає всі справи та ухвалює рішення про необхідність поновлення або закриття зупиненого провадження?

Так/Ні

 

5.j.

Чи дозволені перерви sine die?

Так/Ні

 

5.k.

Якщо так, то чи проводяться періодичні аналізи справ, розгляд яких було відкладено sine die?

Так/Ні

 

5.l.

Чи є комунікаційна стратегія, яка підтримує внутрішню, зовнішню або кризову комунікацію в ситуаціях значних затримок у вирішенні справи?

Так/Ні

 

 

ШОСТИЙ ПОКАЗНИК: ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ (ІКТ) ЯК ІНСТРУМЕНТУ УПРАВЛІННЯ ЧАСОМ У СУДОВИХ ПРОВАДЖЕННЯХ

Суд може досягти ефективного управління часом, використовуючи сучасні ІКТ для моніторингу часових меж і процедур, аналізу даних, роботи суду та стратегічного планування.

ІКТ як інструмент для реєстрації справ, моніторингу тривалості та накопичення нерозглянутих справ

#

Питання

Відповідь

Коментар/НД/НЗ

6.a.

Чи використовує суд електронну систему документообігу?

Так/Ні

 

6.b.

Чи використовує суд електронний зв’язок (електронне діловодство) зі сторонами для обміну документами?

Так/Ні

 

6.c.

Чи збирає суд дані про тривалість різних процесуальних дій через електронну систему документообігу?

Так/Ні

 

6.d.

Чи збирає система електронного документообігу дані про нерозглянуті справи?

Так/Ні

 

6.e.

Чи збирає система електронного документообігу дані про накопичення нерозглянутих справ?

Так/Ні

 

6.f.

Чи доступна суддям інформація про накопичені нерозглянуті справи в електронному вигляді?

Так/Ні

 

6.g.

Чи доступна сторонам в електронному вигляді інформація про стадію розгляду справи (наприклад, дати слухань, місцезнаходження справи)?

Так/Ні

 

ІКТ як інструмент для обробки статистичних даних, підвищення ефективності та планування у сфері часових меж

#

Питання

Відповідь

Коментар/НД/НЗ

6.h.

Чи сприяють ІКТ створенню статистичних звітів?

Так/Ні

 

6.i.

Чи доступні статистичні звіти в електронному вигляді для користувачів суду?

Так/Ні

 

6.j.

Чи використовуються на регулярній основі статистичні звіти щодо тривалості розгляду справ та строків розгляду справ суддями для управління судовими справами?

Так/Ні

 

6.k.

Чи використовує суд стандартні електронні шаблони для підготовки судових рішень?

Так/Ні

 

6.l.

 

Чи зберігаються судові рішення в електронній базі даних суду?

Так/Ні

 

6.m.

Чи доступні судові рішення в електронному вигляді суддям?

Так/Ні

 

6.n.

Чи доступні судові рішення в електронній формі користувачам суду?

Так/Ні

 

6.0.

Чи використовує суд відеоконференцзв’язок у судовому процесі?

Так/Ні

 

6.p

 

Чи використовується в суді штучний інтелект (ШІ)?

Так/Ні

 

         

[1]Цей документ був розроблений Робочою групою з судового таймменеджменту (CEPEJ-SATURN) за сприяння наукового експерта Дімітріє Суєрановича (Сербія).