Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
ЗАТВЕРДЖЕНО | |
Наказ Голови Верховного Суду | |
01.02.2022 № 8 |
І. Загальні положення
викривач – працівник Верховного Суду або інша фізична особа, яка за наявності в неї переконання, що відома їй інформація є достовірною, повідомила керівництво Верховного Суду або уповноважений підрозділ з питань запобігання корупції про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції», вчинених іншим працівником Верховного Суду, якщо така інформація стала їй відома у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходженням служби чи навчання або участю в передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання;
внутрішні канали повідомлення – способи захищеного (у тому числі анонімного) повідомлення викривачем, який працює, проходить службу чи навчання у Верховному Суді, Голові Верховного Суду, керівнику апарату Верховного Суду, посадовим особам, які виконують їхні обов’язки, або уповноваженому підрозділу з питань запобігання корупції інформації про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»;
Закон – Закон України «Про запобігання корупції»;
керівництво Суду – Голова Верховного Суду, керівник апарату Верховного Суду, посадові особи, які виконують їхні обов’язки;
механізми заохочення та формування культури повідомлення — способи стимулювання викривачів до подання ними повідомлень про можливі факти корупційних aбo пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції» у Верховному Суді та формування в них культури таких повідомлень;
повідомлення, повідомлення про корупцію — повідомлення про можливі факти корупційних aбo пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції»;
Суд – Верховний Суд;
уповноважений підрозділ — відділ запобігання та виявлення корупції Верховного Суду.
Інші терміни в цих Засадах вживаються у значеннях, наведених у Законі.
1) систематичної роботи щодо запобігання корупції в Суді;
2) вжиття просвітницьких заходів щодо обізнаності працівників Суду зі своїми можливостями викривати корупцію;
3) об'єктивного та неупередженого реагування на кожне повідомлення відповідно до Закону;
4) забезпечення конфіденційності під час взаємодії з викривачами;
5) формування впевненості викривачів у належному захисті їхніх прав від можливих заходів негативного впливу;
6) невідкладного здійснення захисту викривачів від негативних заходів впливу або загрози їх застосування щодо них.
ІІ. Механізми заохочення викривачів до подання повідомлень та засоби формування в них культури таких повідомлень
1) надання уповноваженим підрозділом методичної допомоги та консультацій працівникам Суду й іншим викривачам з питань здійснення повідомлення;
2) видання організаційно-розпорядчих документів з питань механізмів заохочення працівників Суду до повідомлень;
3) впровадження морального та матеріального заохочення викривачів.
1) видання організаційно-розпорядчих документів з питань формування культури повідомлення;
2) вжиття заходів інформаційного характеру щодо висвітлення викривачів як відповідальних громадян та формування у працівників Суду гідного ставлення до них;
3) проведення внутрішніх навчань або інших просвітницьких заходів з питань формування культури повідомлення.
ІІІ. Організаційні засади функціонування механізмів заохочення та формування культури повідомлення
1) ефективної організації роботи внутрішніх каналів повідомлення Суду;
2) якісного та своєчасного розгляду повідомлень, що надійшли через внутрішні канали повідомлення, у частині корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону працівниками Суду;
3) постійної взаємодії з викривачами та інформування їх про стан та результати розгляду поданих ними повідомлень;
4) надання методичної допомоги, консультацій, проведення внутрішніх навчань щодо здійснення повідомлень та захисту викривачів;
5) розміщення на офіційному вебпорталі та у внутрішній корпоративній мережі «Інтранет» інформації про функціонування в Суді каналів для повідомлень;
6) поширення серед працівників Суду інформації:
щодо правового статусу викривача, прав та гарантій його захисту;
щодо порядку розгляду повідомлень;
щодо порядку отримання викривачем безоплатної вторинної правової допомоги.
Керівник уповноваженого підрозділу визначає окрему особу, відповідальну за реалізацію повноважень із захисту викривачів.
Моральне заохочення ґрунтується на особистій заінтересованості викривача у визнанні його ролі у викритті корупції, високої оцінки його вчинку та заслуг у колективі та може здійснюватися шляхом застосування заходів заохочення, передбачених нормами відповідного законодавства, за винятком випадків, коли викривач не надав письмової згоди на розкриття інформації про його особу.
Працівники Суду, які набули статусу викривача та своїми антикорупційними діями та викривальною поведінкою зробили особистий вклад у забезпечення зміцнення авторитету судової влади, можуть бути представлені до нагородження заохочувальними відзнаками Суду відповідно до порядку, визначеного відповідним організаційно-розпорядчим документом Суду. Стосовно таких викривачів з вищенаведених підстав також може бути ініційовано питання щодо представлення їх до нагородження відзнаками Ради суддів України в установленому порядку.
Матеріальне заохочення викривача здійснюється відповідно до Закону, а також шляхом надання працівнику Суду підвищеного розміру щомісячної премії, інших передбачених законодавством про працю чи колективним договором виплат. Зазначене питання вирішується з урахуванням вимог, передбачених законодавством та організаційно-розпорядчими документами Суду з питань преміювання.
Матеріальне стимулювання викривачів (у межах фонду оплати праці та відповідно до чинного законодавства) можливе з дотриманням таких умов:
повідомлення про корупцію скеровано працівником Суду добровільно (без впливу зовнішніх факторів, у т. ч. без проведення стосовно нього відповідної перевірки чи вжиття інших заходів);
виплата матеріального заохочення не спричинить розкриття особи викривача.
ІV. Права та гарантії захисту викривачів
1) бути повідомленим про свої права та обов'язки, передбачені Законом;
2) подавати докази на підтвердження свого повідомлення (заяви);
3) отримувати від уповноваженого підрозділу Суду підтвердження прийняття і реєстрації повідомлення;
4) давати пояснення, свідчення або відмовитися давати їх;
5) на безоплатну правову допомогу у зв'язку із захистом прав викривача;
6) на конфіденційність;
7) подавати повідомлення без зазначення відомостей про себе (анонімно);
8) у разі загрози життю і здоров'ю на забезпечення безпеки щодо себе та близьких осіб, майна та житла або на відмову від таких заходів;
9) на відшкодування витрат у зв'язку із захистом прав викривачів, витрат на адвоката у зв'язку із захистом прав особи як викривача, витрат на судовий збір відповідно до законодавства;
10) на винагороду у визначених законом випадках;
11) на отримання психологічної допомоги;
12) на звільнення від юридичної відповідальності у визначених законом випадках, а також на захист трудових прав;
13) отримувати інформацію про стан та результати розгляду за фактом повідомлення ним інформації;
Інформація, що міститься в повідомленні, може бути розголошена лише в порядку та випадках, передбачених Законом.
V. Контроль ефективності механізмів заохочення та формування культури повідомлення
1) кількість повідомлень викривачів;
2) кількість звернень щодо порушення прав працівників через здійснене повідомлення тощо;
3) кількість проведених роз'яснювальних заходів, спрямованих на формування поваги до викривачів;
4) кількість методичних та інформаційних матеріалів просвітницького характеру щодо викривачів.